Polski Portal Morski
Aktualności Porty

Świnoujście. Terminal kontenerowy przyjazny środowisku!

Ochrona środowiska jest wpisana w misję budowy głębokowodnego terminalu kontenerowego w Świnoujściu. Pojęcie green terminal nie jest przypadkowe. Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście zapewnia, że przedsięwzięcie będzie proekologiczne na każdym etapie: od koncepcji, poprzez realizację projektu i następnie eksploatację terminalu.

Poszanowanie środowiska leży u podstaw naszych planów dotyczących terminalu kontenerowego – podkreśla Krzysztof Urbaś, prezes Zarządu Morskich portów Szczecin i Świnoujście. – To dlatego m.in. zdecydowaliśmy, że projekt będzie realizowany na pirsie, czyli nowoutworzonym lądowym obszarze na  Zatoce Pomorskiej, z minimalną ingerencją w obecny teren. Jakiekolwiek uciążliwości dla środowiska chcemy ograniczyć do minimum. Ma być ekologicznie i nowocześnie – to nasze priorytety!

Green terminal

Projekt terminalu musi być proekologiczny, uwzględniać minimalny wpływ na środowisko, właśnie w myśl koncepcji green terminal. Kryteria środowiskowe są częścią oceny ofert w postepowaniu ogłoszonym przez Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście. Zainteresowani budową i eksploatacją terminalu musza je uwzględnić w swoich propozycjach, które mają złożyć do 28 stycznia 2021 roku.

Rozwiązania minimalizujące oddziaływanie na florę i faunę, będą bez wątpienia atutem projektów – potwierdza prezes ZMPSiŚ. – Mam na myśli każdy etap realizacji inwestycji, również późniejszą eksploatację terminalu.

Ta dbałość o środowisko dotyczy chociażby stosowanych na terminalu urządzeń przeładunkowych i sprzętu o minimalnym poziomie emisji szkodliwych substancji, ze wskazaniem na zasilanie energią elektryczną.

Energia elektryczna będzie również dostarczana na statek w czasie postoju przy terminalowych nabrzeżach, by wyeliminować szkodliwe emisje pochodzące z silnika i spalinowych agregatów statkowych.

Naturalne ściany

Warto też zwrócić uwagę na specyfikę działalności terminalu, który nie emituje pyłów, nie dymi a z racji lokalizacji ogranicza do minimum wpływ na otoczenie i środowisko naturalne. Ma to również istotne znacznie dla mieszkańców dzielnicy Warszów, która będzie od terminala oddzielona naturalną ścianą lasu.

Sieć kolejowa i drogowa z węzłem Łunowo, łączącym terminal z ekspresową drogą S3 również omijają osiedla mieszkalne.

Oferty składamy do 28 stycznia 2021 roku

Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście stworzył ogólne ramy terminala przyjaznego środowisku, który docelowo ma osiągnąć zdolność przeładunkową min. 2 mln TEU. Zgodnie z taką koncepcją wybrany podmiot ma zrealizować projekt zagospodarowując część Zatoki i nieruchomości. Zainteresowani muszą mieć więc na uwadze fakt, iż green terminal jest wpisany w misję tego przedsięwzięcia.

Oferty dotyczące koncepcji, wykonania i eksploatacji  głębokowodnego terminalu kontenerowego w Świnoujściu należy złożyć do 28 stycznia 2021 r.

Dokumenty do pobrania: http://www.port.szczecin.pl/pl/oferta/glebokowodny-terminal-kontenerowy/procedura/

Zobacz podobne

Orlen utrzyma zaopatrzenie w ropę naftową całej Europy Środkowo-Wschodniej

BS

Prezydent podpisał ustawę o utworzeniu Politechniki Morskiej w Szczecinie

KM

Ostatni rejs ORP BIELIK

BS

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie