Polski Portal Morski
Aktualności Porty

Dobry początek roku w portach Szczecin i Świnoujście

Rok 2021 w zespole portów Szczecin-Świnoujście rozpoczął się wzrostem przeładunków. Te w relacji styczeń 2021 do stycznia 2020 wzrosły o prawie 8 proc.

Wzrosty zauważalne są w prawie wszystkich grupach towarowych – informuje Monika Woźniak-Lewandowska, rzecznik prasowy Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście. – Liderem miesiąca pod względem przeładowanej ilości była ruda, w górę o blisko 154 proc. W styczniu br. w portach obsłużono masowce  z rudą żelaza, rudą manganu i koncentratem cynku.

Dalej na wysokim poziomie utrzymują się przeładunki zbóż. Wzrost o 36 proc. wobec stycznia zeszłego roku. Porty obsłużyły w imporcie statki ze śrutą sojową oraz w eksporcie z pszenicą do Hiszpanii i Maroka oraz na Litwę.

Dzięki większemu importowi nawozów, kruszyw i metanolu oraz eksportowi smoły, paku, złomu, szkliwa sodowego i kwasu siarkowego, inne masowe zakończyły styczeń br.  z dwucyfrowym wzrostem (+23  proc.) w porównaniu do stycznia 2020. 

W przypadku drobnicy, wzrost w styczniu br. o 4,2 proc. W tym na plusie o prawie 7 proc. drobnica promowa. Więcej było też drobnicy konwencjonalnej – aluminium, celulozy, papieru, wyrobów stalowych i bloków granitowych.

W styczniu br. wzrosły też o jeden procent przeładunki węgla w porównaniu do tego samego miesiąca ub. roku. Porty obsłużyły dziewięć dużych masowców z węglem i koksem, w tym import z Australii oraz  eksport do Indii, Hiszpanii, Danii i Francji.
Lepszy wynik za styczeń br. zanotowano też w przeładunkach kontenerów, w górę o 10,2 proc. wobec stycznia ub. roku.
Jedynie paliwa zakończyły styczeń br. na minusie. Było ich mniej o 26,1 proc. w stosunku do stycznia 2020.

Od blisko roku porty pracują w cieniu pandemii koronawirusa. Od jesieni ubiegłego roku przeładunki systematycznie rosną wracając do poziomu z okresu przedpandemicznego. We wrześniu i październiku 2020, licząc rok do  roku, przeładowano towarów więcej o 8 proc., w listopadzie +4,4 proc., z kolei w grudniu +7,5 proc. W efekcie przeładunki są realizowane na poziomie zbliżonym do planowanego. Wpływa na to uniwersalny charakter obu portów, realizujących obsługę ładunków w szerokim zakresie.

Utrzymaniu tego kierunku służą także inwestycje podejmowane przez Zarząd Portu.

ZMPSiŚ SA jest jednym z największych inwestorów w regionie. Dzięki obecnie realizowanym inwestycjom porty zyskają nowe i zmodernizowane nabrzeża w rejonie Basenu Kaszubskiego i Kanału Dębickiego, dostosowane parametrami do obsługi większych jednostek, jakie będą mogły zawijać do portu w Szczecinie po zakończeniu modernizacji toru wodnego Świnoujście-Szczecin do głębokości 12,5 m.

Terminal promowy w Świnoujściu będzie przystosowany do obsługi transportu intermodalnego. Tam także dzięki kolejnej inwestycji pojawi się nowy parking wraz z całym zapleczem. Rozbudowywany będzie terminal LNG poprzez budowę dodatkowego stanowiska rozładunkowo-załadunkowego do obsługi mniejszych jednostek LNG: gazowców, bunkierek oraz jednostek feederowych.
Z kolei za sprawą inwestycji związanych z budową nowej i modernizacją istniejącej infrastruktury technicznej, oba porty będą bardziej przyjazne środowisku. Systematycznej poprawie ulega też infrastruktura dostępowa (drogi i kolej) łączące porty z ich zapleczem. Przedsięwzięciem, które z pewnością znacząco zmieni oblicze obu portów oraz wpłynie na życie gospodarcze regionu będzie głębokowodny terminal kontenerowy w Świnoujściu.

źródło: własne

Zobacz podobne

Eksport zbóż z Polski drogą morską w sezonie 2022/2023 wzrósł o 70 proc.

AB

Powraca program Czapla?

BS

Rzecznik TSUE: Nord Stream 2 może zaskarżyć dyrektywę gazową przed sądami Unii Europejskiej

KM

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie