Polski Portal Morski
Aktualności Inne Ministerstwo Porty

Coraz bliżej budowy Zachodniej Obwodnicy Szczecina i Polic

Zachodnia Obwodnica Szczecina w ciągu drogi ekspresowej S6, to największa z inwestycji drogowych, planowanych na Pomorzu Zachodnim. Badanie podłoża zostały zakończone. Ministerstwo Infrastruktury w minionych 3 latach przeznaczyło na ten cel 24,5 mln zł. Szczeciński oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad dokonuje już ostatecznej weryfikacji dokumentacji. A w połowie roku, jak zapowiedział szef resortu Andrzej Adamczyk, ogłoszony będzie przetarg na realizację  obwodnicy.

Jałowe dyskusje dotyczące budowy zachodniej obwodnicy grodu Gryfa trwały niemal 3 dekady. Dopiero w ostatnim okresie projekt zaczął nabierać realnych kształtów. Inicjatywa wyszła od samorządów zainteresowanych budową obwodnicy. Ważną datą jest 2015 rok – obejście zachodnie Szczecina wpisano do sieci dróg ekspresowych. Na początku 2018 roku szczeciński oddział GDDKiA przejął od urzędu marszałkowskiego dokumentację studialną obwodnicy wraz z raportem oddziaływania na środowisko.

– Przystąpiliśmy do badań podłoża i wszelkich prac przygotowawczych, Ministerstwo Infrastruktury przekazało nam na ten cel 24,5 mln zł – informuje

Łukasz Lendner, dyrektor szczecińskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

–  Dziś dokumentacja dla tej inwestycji jest już gotowa. W tej chwili weryfikujemy złożone przez projektanta opracowania wraz z wynikami badań podłoża.

Dyrektor zwraca uwagę, że ze względu na planowany tunel pod Odrą, który będzie integralną częścią zachodniego obejścia Szczecina i Polic badania podłoża wykonywano do głębokości 90 m. Natomiast gdyby ustawić w linii prostej wszystkie wiercenia wykonane w ramach badań geologicznych dla obwodnicy, to ich długość wyniosłaby ponad 45 km. Sondowań statycznych i dynamicznych wykonano 18 km, do tego dla całego przebiegu tomografię elektrooporową.

Zachodnia obwodnica Szczecina to będzie ponad 50 km drogi ekspresowej. Wyprowadzi uciążliwy ruch pojazdów ze stolicy Pomorza Zachodniego, rozłoży także natężenie ruchu  z obecnego szlaku S3 i A6, w kierunku Bałtyku. Skomunikuje aglomerację szczecińską i Police z siecią dróg ekspresowych i autostrad. Mieszkańcom Polic i północnych dzielnic Szczecina skróci trasę i czas dojazdu nad morze – nie będzie trzeba robić objazdu przez centrum miasta w kierunku węzła Goleniów. Pamiętajmy też o zakładach chemicznych, które realizuje projekt Polimery Police, największą inwestycję w tej części Europy. Obwodnica przejmie ruch samochodowy do i z zakładów.

Osiem węzłów i najdłuższy tunel w Polsce

Obwodnica o parametrach drogi ekspresowej będzie miała 51,6 km długości, podwójne 3,5-metrowe pasy ruchu w każdym kierunku, pas awaryjny o szerokości 2,5 m. Drogą będziemy mogli jechać z prędkością 120 km/h.

– Tunel pod Odrą, który miał pierwotnie mieć długość ok. 3,5 km ostatecznie będzie wydłużony do 5 km – informuje Łukasz Lendner. – Zmian dokonaliśmy by umiejscowić wjazd do tunelu poza obszarem ZCh Police. Projektowany jest w okolicy skrzyżowania ulic Rurowej i Kuźnickiej.  

Dyrektor podkreśla, iż będzie to najdłuższy tunel w Polsce.

Kilka miliardów złotych

Trudno w tej chwili podać koszt budowy obwodnicy wraz z tunelem. Konkretne wielkości poznamy po rozstrzygnięciu przetargu. Podawane szacunki to koszt rzędu 5 mld zł. W jakiej formule będzie realizowany projekt? Jeszcze nie wiemy. Były pomysły, by inwestycję zrealizować w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego. Ale w ramach PPP chyba tak dużego projektu jeszcze nie realizowaliśmy. Miejmy nadzieję, że projekt znajdzie się na liście programu dróg krajowych Ministerstwa Infrastruktury i zostanie też ujęty w najbliższej perspektywie finansowej unijnego budżetu. To są już decyzje polityczne, a więc pole do działań dla polityków Pomorza Zachodniego.

Samorządy też muszą działać

Projekt Obwodnicy Zachodniej Szczecina i Polic zakłada powstanie 8 węzłów: Kołbaskowo, Będargowo, Dołuje, Dobra, Tanowo, Police, Modrzewie, Goleniów Północ. A to oznacza, że gospodarze gmin, w których są one lokalizowane powinny przygotować projekty dojazdów do tych węzłów. Nie ma co zwlekać, gdyż pewnych procedur się nie przyspieszy i wymagają czasu.

pj

Zobacz podobne

GK PGNiG osiągnęła ponad 7,3 mld zł zysku w 2020 roku

KD

Energia odnawialna potrzebna dla równowagi klimatycznej!

KM

Media: kanclerz Scholz koryguje kurs wobec Nord Stream 2

BS

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie