Montaż maszyny TBM w komorze startowej na wyspie Uznam dobiega końca i już niebawem maszyna rozpocznie drążenie tunelu pod Świną. Jak podaje rzecznik prezydenta Świnoujścia „Wielki Kret” ruszy najprawdopodobniej 5 marca.
Obecnie na miejscu budowy wykonywany jest m. in. blok oporowy, który ma służyć do odepchnięcia tarczy „Wielkiego Kreta”. Tarcza ma prawie 13,5 m średnicy i waży 280 ton. Maszyna TBM maksymalnie będzie mogła wydrążyć nawet 6 cm tunelu w ciągu minuty. Szacuje się, że w ciągu dobry przygotuje średnio 10 -12 metrów tunelu. „Wielki Kret” pracę zakończy w komorze odbiorczej (na wyspie Wolin), gdzie w ubiegłym tygodniu zakończono montaż rozparcia tymczasowego stalowego i rozpoczęto wykop do poziomu spodu płyty dennej. Poza tym w zakładzie STP (gdzie płuczka wiertnicza będzie oddzielana od urobku) kontynuowany jest montaż przenośnika taśmowego zewnętrznego. Montowane są też estakady i rurociągi technologiczne pomiędzy stacją STP a maszyną TBM. W zakładzie prefabrykacji 24 h trwa produkcja segmentów obudowy tunelu.
Prace przy budowie tunelu w Świnoujściu zakończą się w III kwartale 2022 roku. Inwestorem jest Gmina Miasto Świnoujście. Inwestorem zastępczym Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział Szczecin. Wykonawcą jest konsorcjum PORR/ Gülermak. Nadzór nad projektem pełni SWECO/Lafrentz.
Źródło Tunel Świnoujście film UM Świnoujście/SWECO