Skip to main content

„12,5m”. Prace na torze wodnym Szczecin-Świnoujście postępują

ums

Wszelkie prace projektowe oraz decyzje administracyjne dotyczące inwestycji wydawane są zgodnie z harmonogramem – informuje Paweł Szumny, zastępca dyrektora Urzędu Morskiego w Szczecinie. -  Nie mamy żadnych niepokojących sygnałów, aby panująca epidemia covid-19 miała negatywnie wpłynąć na tempo realizacji projektu pogłębienia toru wodnego Szczecin-Świnoujście do 12,5m. Rurociągi do transportu urobku są gotowe.

 W tej chwili inwestor, czyli Urząd Morski w Szczecinie oczekuje już ostatnich pozwoleń administracyjnych. Na torze wodnym trwają jednocześnie intensywne prace związane z wydobywaniem obiektów niebezpiecznych - niewybuchów z czasów drugiej wojny światowej.

- Tor wodny podzieliliśmy na pięć różnych odcinków. Cykl prac w ich obszarach uzależniony jest wielu czynników zewnętrznych, takich jak pogoda czy chociażby prądy wodne w rynnie toru – przyznaje Paweł Szumny. – Nadal sporo pracy mają saperzy 8 Flotylli, którzy na zlecenie naszego generalnego wykonawcy DIVO na bieżąco neutralizują niebezpieczne obiekty zalegające dno toru.

W porcie Trzebież wykonane już zostały sekcje rurociągów, którymi pod ciśnieniem transportowany będzie urobek  z robót pogłębiarskich. Sekcje rurociągu zostały odholowane na plac budowy przyszłych wysp na Zalewie Szczecińskim.

- Pod koniec miesiąca powinna do nas dotrzeć pierwsza pogłębiarka  ssąco – refulująca  M/S Amazon, by rozpocząć już roboty pogłębiarskie – dodaje dyrektor.

Inwestycja strategiczna

Modernizacja toru wodnego Szczecin-Świnoujście to strategiczna inwestycja Urzędu Morskiego w Szczecinie, mająca znaczenie nie tylko dla portów o narodowym znaczeniu dla gospodarki morskiej w Szczecinie i Świnoujściu. Ten tor stanowi gospodarczy krwioobieg w szerszym kontekście.

- Mamy świadomość, że modernizacja toru, tak ważna dla rozwoju Szczecina oraz regionu ma również ogromne znaczenie dla budowanej przez Grupę Azoty w Policach fabryki polipropylenu (największa inwestycja w branży chemicznej w tej części Europy – dop. PM). – podkreśla dyrektor dodając, że pogłębianie toru w Policach do 10,5 m, właśnie w związku z tą inwestycją, to również zakres prac realizowanych obecnie przez Urząd Morski w Szczecinie.

Nasz rozmówca przypomina także o realizowanej przebudowie oraz modernizacji Bazy Oznakowania Nawigacyjnego w Szczecinie. Generalny wykonawca, szczecińska firma Calbud prowadzi inwestycje zgodnie z harmonogramem prac, radząc sobie z ograniczeniami wynikającym z panującej pandemii koronawirusa.

Sytuacja nadzwyczajna

- Wszyscy zmagamy się z utrudnieniami wynikającymi z pandemii – przyznaje dyrektor P. Szumny. – Tym bardziej, chciałbym wyrazić wdzięczność dla wszystkich, którzy swoim zaangażowaniem przyczyniają się do tego, byśmy mogli realizować te niezwykle ważne dla gospodarki narodowej  inwestycje zgodnie z planem.  To ogromny  wysiłek pracowników administracji publicznej, Pana Wojewody i podległych mu służb. Nieocenione jest także zaangażowanie  dowództwa oraz nurków-saperów 8 Flotylli Obrony Wybrzeża w Świnoujściu, Regionalnej Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska-owi, szczecińskiego oddziału Wód Polskich, RZGW, Wojewódzkiego Konserwatora Zabytów, szczecińskiego IPN-u, Lasów Państwowym, czy też Muzeum Orężna w Kołobrzegu, do którego trafiają wydobywane z wody intersujące obiekty zabytkowe. Nie sposób wymienić wszystkich, którym należą się podziękowania.

Tor będzie zmodernizowany za dwa lata

Modernizacja toru wodnego  Szczecin-Świnoujście zgodnie z harmonogramem zakończy się za dwa lata. Koszt inwestycji wynosi ok. 1,4 mld zł. Ubiegły rok minął przede wszystkim na przygotowywaniu dokumentacji, wniosków o pozwolenie na budowę itd. W tej chwili inwestor już przygotowuje się do rozpoczęcia robót budowlanych. Prace rozpoczną się od budowy dwóch wysp, na których będzie składowany urobek. W tym miesiącu na miejsce budowy dotrze wspomniana pierwsza pogłębiarka, w kolejnych miesiącach dopłyną tu kolejne jednostki do pogłębiania dalszych odcinków toru wodnego.

 pj, Fot.: UMS