Skip to main content

Portowe Podsumowanie 2019

Prężnie rozwijające się Porty w Szczecinie i Świnoujściu znów stawiają wysoko poprzeczkę.

W Szczecinie i Świnoujściu ponownie udało się przeładować około 30 milionów ton towarów, ale aby utrzymać tę wysoko zawieszoną poprzeczkę i zwiększyć konkurencyjność zachodniopomorskiego portu w Europie niezbędne są kolejne inwestycje, których realizacja jest już zapewniona.

Przeładunki w portach w Szczecinie i Świnoujściu są na stabilnym i wysokim poziomie. Już 2018 rok był rekordowy, bo przeładowano wówczas blisko 30 milionów ton towarów. To wzrost o ponad 12 procent. Miniony 2019 rok również był udany.

- Statystycznie przekroczyliśmy grubo 30 milionów ton, ale faktycznie ze względu na zmianę taryfy środków transportu, tak naprawdę, wysokość przeładunków jest porównywalna z rokiem ubiegłym – powiedział Kazimierz Drzazga, wiceprezes Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście.

Co ważne, po trzech latach spadków, wzrosły też przeładunki zbóż. - Możemy spodziewać się od 3 do 5 procent wzrostu w stosunku do 2018 roku, a zatem tendencja jest utrzymana, tendencja dalej jest wzrostowa i widać bardzo wyraźnie, że port nie tylko tutaj w Szczecinie, ale również i w Gdańsku, i w Gdyni, są to porty, które stale się rozwijają – skomentował dr hab. Jarosław Korpysa, prof. US, ekonomista.

Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście jest w trakcie realizacji inwestycji o łącznej wartości półtora miliarda złotych, które mają jeszcze bardziej podnieść jego konkurencyjność. Chodzi m.in. o rozbudowę i modernizację infrastruktury technicznej oraz poprawę dostępu od strony lądu. Właśnie w Centrum Unijnych Projektów Transportowych podpisano umowy na realizację projektów, dzięki którym przeładunki dwukrotnie wzrosną, a same porty być bardziej przyjazne dla środowiska.

- To jest Kanał Dębicki, to jest Basen Kaszubski, to jest cała infrastruktura zarówno elektryczna, wodno-kanalizacyjna, to są te rzeczy, na które nigdy nie było pieniędzy, a teraz nagle widzimy, że są – dodał Kazimierz Drzazga. Kanał Dębicki zostanie pogłębiony i poszerzony, a przy Basenie Kaszubskim zostaną zmodernizowane dwa najbardziej wykorzystywane nabrzeża.

- Na pewno wzmocnią infrastrukturę i drogową, i kolejową, a co za tym pójdzie, również pojawią się nowe inwestycje i nowe przeładunki. Wydaje się więc, że mimo tego, że w roku 2020 ta koniunktura na świecie osłabnie, to port nadal może utrzymać koniunkturę wzrostową – zaznaczył dr hab. Jarosław Korpysa.

Ruszył już m.in. remont 100 kilometrów torów w portach w Szczecinie i Świnoujściu. Koszt inwestycji to półtora miliarda złotych. Modernizacja pozwoli na likwidację tzw. wąskich gardeł, a tym samym na większą liczbę pociągów. - Bardzo dużą wagę przykładamy do tych prac. One mają poprawić efektywność pracy portów. To są duże zadania, które realizujemy z funduszy unijnych i one oczywiście mają swoje reżimy czasowe i liczymy, że za dwa lata te prace się skończą – powiedział Arnold Bersch z Zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Jedną z priorytetowych rządowych inwestycji jest pogłębienie toru wodnego do 12,5 metra, poszerzenie do 100 i powiększenie obrotnic dla statków.

- Statki, które chcą wejść do portu w Szczecinie, muszą część ładunku zostawić w Świnoujściu, ponieważ jest tak małe zanurzenie na Kanale Piastowskim ze Szczecina do Świnoujścia. Nie możemy sobie jako odpowiedzialny rząd i ministerstwo pozwolić na taką sytuację – powiedział Grzegorz Witkowski, wiceminister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej.

Prace pogłębiarskie rozpoczną się już w marcu i będą prowadzone na ponad 60 kilometrach. - Szczecin i Świnoujście, jeśli chodzi o modernizację infrastruktury technicznej, będzie mógł zaistnieć w sposób inny niż do tej pory, w sposób bardziej doskonały. W porcie ukuliśmy w tej chwili takie hasło: „trzecia dekada 2021 roku będzie należała do nas” – mówił 23 grudnia Krzysztof Urbaś, prezes Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście.

Do końca 2021 roku planowane jest zakończenie rozbudowy terminalu promowego w Świnoujściu. Cztery lata później ma być oddana kolejna kluczowa inwestycja — terminal kontenerowy.

 

Źródło: TVP3 Szczecin
https://szczecin.tvp.pl/46008401/portowe-podsumowanie-2019-port-szczecin-i-swinoujscie-na-plusie?fbclid=IwAR3qRXjvPEMvOBWpQjL-nhaEML0ActzmknmrTcymadfmri9B3LUO5CrvDzY