Skip to main content

Prof. dr hab. Dariusz Zarzecki: Port zewnętrzny w Świnoujściu motorem rozwoju zachodniopomorskiej gospodarki morskiej

Prof. dr hab. Dariusz Zarzecki

Od wielu lat porty w Szczecinie i Świnoujściu tworzą jeden z największych na Bałtyku uniwersalny kompleks portowy, odgrywający ważną rolę w polskiej gospodarce morskiej. Wcześniej port w Świnoujściu funkcjonował wyłącznie w formule portu wewnętrznego, co znacząco ograniczało jego możliwości rozwoju. Wybudowanie portu zewnętrznego i zlokalizowanie tam terminala LNG podniosło rangę i znaczenie Świnoujścia, gdzie już obecnie w gospodarce morskiej zatrudnionych jest ponad 2 tys. osób.

Inwestycja w port zewnętrzny i terminal LNG okazała się wielkim sukcesem otwierając kolejne opcje rozwoju. To właśnie inwestycje w świnoujskim porcie zewnętrznym będą w kolejnych dekadach głównym motorem rozwoju zachodniopomorskiej gospodarki morskiej. Chodzi o dwa projekty, z których jeden dotyczy rozbudowy oddanego do użytku w 2015 roku Terminala LNG (dodatkowe instalacje regazyfikacyjne zwiększające jego moc do 7,5 mld Nm3/rocznie, trzeci zbiornik LNG, instalacja przeładunkowa LNG na kolej, dodatkowe nabrzeże statkowe). Drugi natomiast to kolejny strategiczny po gazoporcie projekt Zarządu Morskich Portów w Szczecinie i Świnoujściu SA, a mianowicie budowa Głębokowodnego Terminalu Kontenerowego w Porcie Zewnętrznym w Świnoujściu.

Terminal będzie zlokalizowany na wschód od falochronu wschodniego Terminalu LNG i przyjmie największe jednostki mogące wpłynąć na Morze Bałtyckie, oferując równoczesną̨ obsługę̨ dwóch jednostek o długości 400 metrów i jednej do 200 metrów. Przewiduje się, że maksymalna zdolność przeładunkowa wyniesie 1,5 mln TEU rocznie.

Biorąc pod uwagę obecny poziom przeładunków kontenerów w polskich portach, tj. nieco ponad 3 mln TEU (2019), świnoujski terminal kontenerowy spowoduje fundamentalną zmianę na rynku. Do gry o ten szczególnie lukratywny i dynamicznie rozwijający się rynek ładunków włączają się porty ujścia Odry. Dotychczas przeładunki kontenerów w polskich portach były obsługiwane prawie w całości w Gdańsku i Gdyni. Ta inwestycja to naprawdę duża zmiana i ogromne wzmocnienie roli Świnoujścia w polskim systemie transportowym. To także szansa dla regionu, bowiem wraz z pojawieniem się zwiększonych ciągów ładunkowych można oczekiwać nowych inwestycji i inicjatyw gospodarczych wspierających ich obsługę. Co najważniejsze, decyzja o inwestycji została podjęta. Środowiskowe uwarunkowania dla wszystkich części projektu terminala kontenerowego powinny być określone do końca lipca 2020. Trzymajmy kciuki za powodzenie i szybkie ukończenie tego ważnego dla Świnoujścia, regionu i ZMPSiŚ SA przedsięwzięcia.