Skip to main content

Przyszłość to 100 mln ton przeładunku rocznie w Gdańsku

port

– Port Centralny będzie największą inwestycją jaka kiedykolwiek została zrealizowana w naszym porcie. Projekt będzie miał ogromny wpływ na obrót towarów i oczekujemy, że dzięki niemu w 2045 roku osiągniemy poziom 100 mln ton w ciągu roku – mówił w rozmowie z World Maritime News Łukasz Greinke, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk (ZMPG).

Duże oczekiwania

Podczas niedawnej wizyty w Singapurze, Łukasz Greinke przybliżył szczegóły i oczekiwania dotyczące budowy Portu Centralnego w Gdańsku. Przedsięwzięcie zostało przez niego określone jako „największy morski projekt inwestycyjny w Europie”.

Według podanych informacji, przewidywany koszt inwestycji to 2,8 mld euro, jego realizacja ma być podzielona na 4 etapy. Planowo, infrastruktura w pełnym kształcie ma być gotowa w 2029 roku.

W listopadzie br. ukończono ogólną dokumentację techniczną dla nowego, sztucznego nabrzeża. Obecnie Port Gdańsk koncentruje się głównie na pozyskiwaniu potencjalnych inwestorów dla inwestycji. Prezes portu zaznaczał, że podpisano już szereg umów z różnymi firmami, takimi jak Stocznia Gdańska, wyrażającymi swoje zainteresowanie inwestycją.

Krok po kroku

Oczywiście, poza rozmowami z potencjalnie zainteresowanymi firmami zewnętrznymi, ZMPG ma już przygotowany plan działania. Na samym początku, w „Etapie 0”, zostaną przeprowadzone prace przygotowawcze, które mają objąć m.in. umożliwienie dostępu oraz wykonanie infrastruktury technicznej.

Kolejne działania, „Etap I”, będą się koncentrować na budowie nowych falochronów i rozpoczęciem budowy nowych terminali (kontenerowych, pasażerskich oraz ro-ro. Ten etap obejmie również budowę lokalnego centrum obsługi ruchu. Przedstawiciel ZMPG zaznaczył, że czas realizacji tego etapu zależy od potencjalnych inwestorów.

Następny etap („Etap II”) będzie obejmował budowę innych terminali, głównie uniwersalnych i chemicznych. W ramach tej części planowane jest zakończenie ostatecznej budowy falochronów. „Etap II” będzie również oznaczony ukończeniem molo stoczniowego. Szacuje się, że potrwa on cztery lata.

Ostatnia część budowy („Etap III”, który jednak może być realizowany równolegle z „Etapem II”) obejmuje m.in. budowę terminalu LNG. Na tym etapie planowana jest także nowa infrastruktura techniczna.

– Szacujemy, że budowa pierwszego terminalu wraz z infrastrukturą towarzyszącą nastąpi w 2024 roku. Jest to związane z czasem potrzebnym na negocjacje z inwestorami, a także na uzyskanie różnych pozwoleń i decyzji – podkreślał Greinke.

Mosty i tunele – ich budowa to duże wyzwanie zarówno pod kątem technologicznym, logistycznym jak i prawnym. Obiekty te stanowią istotny element rozwoju infrastruktury drogowej i kolejowej w Polsce, a ich sprawna budowa jest kluczem do powodzenia polityki transportowej państwa.

Zapraszamy na Forum Obiektów Infrastruktury Mostowej i Tunelowej, które odbędzie się w Warszawie w dniach 3-4 marca 2020 r.

 

źródło: https://www.rynekinfrastruktury.pl/wiadomosci/porty/dzieki-portowi-centralnemu-gdansk-ma-w-2045-roku-osiagnac-100-mln-ton-przeladunku-rocznie-69934.html

fot. http://www.portgdansk.pl/o-porcie/port-w-obiektywie?plsort=31