Skip to main content

Rusza budowa kolejnego promu dla BC Ferries w gdańskiej stoczni "Remontowa Shipbuilding" SA

Kontrakt Stocznia Remontowa Shipbulding

Kanadyjski, największy w Ameryce Północnej operator promowy BC Ferries kontynuując realizację założenia „Clean Futures Plan”, przyznał stoczni Remontowa Shipbuilding SA z grupy kapitałowej Remontowa Holding, kontrakt na budowę kolejnego, w pełni wyposażonego promu klasy „Salish”, napędzanego skroplonym gazem ziemnym (LNG).

W dniu wczorajszym tj. 4 lutego odbyło się palenie blach, rozpoczynające budowę tej jednostki.

W uroczystości udział wzięli m.in. prezes Remontowa Holding, członkowie zarządu i rady nadzorczej Remontowa Shipbuilding SA, przedstawiciele armatora BC Ferries i klasyfikatora Lloyd's Register oraz reprezentanci związków zawodowych, działających w stoczniach grupy kapitałowej Remontowa Holding.

Dla Stoczni Remontowej Shipbuilding jest to ogółem już czwarte z kolei zlecenie od kandyjskiego armatora. Stocznia podobne promy oddawała już BC Ferries w latach 2016-2017.

Pierwszym zmówionym promem przez kanadyjskiego operatora był oddany w listopadzie 2016 roku Salish Orca, w lutym 2017 - Salish Eagle natomiast w kwietniu 2017- Salish Raven

Powrót armatora z Kanady z kolejnym zamówieniem stanowi potwierdzenie, zweryfikowanej w eksploatacji, jakości projektu i wykonania dostarczonych wcześniej promów.

Publiczny przetarg na budowę czwartego promu ogłoszono w 2018 roku. Startowało w nim 16 stoczni, m.in. z Europy i Azji, w końcowej fazie rywalizacji na tzw. "krótkiej liście" pozostały trzy.

 

Kolejna jednostka klasy „Salish”

Kolejna jednostka klasy „Salish” będzie budowana według takiego samego projektu i zostanie przekazana przez stocznię w 2022 roku. Nowy prom zastąpi jednostkę Mayne Queen i będzie obsługiwać, wspólnie ze statkiem Queen of Cumberland linię Swartz Bay – Southern Gulf Islands w prowincji Kolumbia Brytyjska w zachodniej Kanadzie.

Promy zamawiane przez BC Ferries to duże w swojej klasie (dł. 107 m, pojemność 138 pojazdów oraz 600 pasażerów), zawierające innowacyjne rozwiązania techniczne, przyjazne środowisku dwustronne promy pasażersko-samochodowe z silnikami dwupaliwowymi (dual fuel) – z możliwością zasilania tradycyjnym paliwem dieslowskim, ale zasadniczo przeznaczonymi do spalania gazu ziemnego (przechowywanego w postaci gazu skroplonego – LNG).

Wcześniejsze jednostki zbudowane przez Stocznię Remontową Shipbuilding były pierwszymi we flocie BC Ferries promami z napędem na LNG i jedne z pierwszych z tego typu paliwem w Ameryce Północnej.

Taka technologia jest zdecydowanie korzystniejsza dla środowiska, ponieważ zmniejsza emisję dwutlenku węgla o ok. 25%, tlenków siarki o prawie 100% i tlenków azotu o ok. 85% w porównaniu do napędu konwencjonalnego opartego na paliwie żeglugowym.

 

KD

Źródło i fot: remontowa-rsb.pl