Skip to main content

Spotkania ludzi branży morskiej. Krzysztof Urbaś: Trzeba myśleć przestrzenią!

Prezes Krzysztof Urbaś

- Książki, jazz, muzyka klasyczna, turystyka górska – wyliczał hobbystyczne zainteresowania Krzysztof Urbaś, prezes Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście – podczas dzisiejszego spotkania w Sali nr 13 szczecińskiego portu w ramach cyklu „Poznajmy się”. W rolę konferansjera wcielił się Cezary Sylwestrzak, Przewodniczący Zachodniopomorskiego Oddziału Regionalnego Krajowej Izby Gospodarki Morskiej – organizatora tego cyklu.

Krzysztof Urbaś funkcję prezesa ZMPSiŚ sprawuje od lipca br. Wcześniej był wiceprezesem Żeglugi Polskiej, gdzie trafił ze spółki Unity Line, którą kierował jako dyrektor generalny. To etap szczeciński naszego bohatera, który do stolicy Pomorza Zachodniego przybył przed trzema laty z Gdyni.

W branży jestem już 38 lat – przyznał podczas autoprezentacji. Zaczynał pracę w Morskim Porcie Handlowym w Gdyni, zdobywał doświadczenie w handlu morskim, przy realizacji projektów spedycji i logistyki międzynarodowej  w branży portowo-morskiej w firmie Cargo Service.  W Zarządzie Morskiego Portu Gdańsk odpowiadał m.in. za rozwój Gdańskiego Terminala Kontenerowego S.A. Jako dyrektor rozwoju opracował strategię portu do roku 2030 (Port Gdańsk XXI) oraz plan zagospodarowania Portu Północnego. A jako prezes Siarkopol Gdańsk S.A. przeprowadził restrukturyzację  firmy. Zanim przeniósł się do Szczecina był też współwłaścicielem i prezesem gdyńskiej spółki Balquest.

spotkanie
 

- Ładunek rządzi portem! – stwierdził prezes przybliżając gościom spotkania plany inwestycyjne rozwoju zespołu portów Szczecin i Świnoujście. – Ale zaraz zastrzegł, że z pewnym dystansem podchodzi do medialnych nagłówków o kolejnych rekordach przeładunków w polskich portach. – W najbliższym czasie spodziewamy się stabilizacji wzrostu co najwyżej na poziomie kilku procent.

Przyznał, że przy tworzeniu strategii uwzględnia przede wszystkim trzy zasadnicze czynniki. To lokalizacja, lokalizacja i lokalizacja! Wymienił jeszcze „myślenie przestrzenią”, jako istotny aspekt swoich zawodowych działań.

- Atutem zespołu portów jest właśnie lokalizacja, i aby dobrze ten atut wykorzystać, trzeba właśnie myśleć przestrzenią – skonstatował Krzysztof Urbaś. Podkreślił, że masowce, kontenerowce od Cieśnin Duńskich do Świnoujścia płyną 11 godzin, i tyle z powrotem. Do Trójmiasta dwa razy dłużej. Wystarczy przeliczyć tylko koszty paliwa, by uświadomić sobie jak istotny jest to atut.

spotkanie

Prezes przybliżył inwestycje, które już są realizowane w portach Szczecina i Świnoujścia, oraz te, co do których w najbliższym czasie będą rozstrzygane przetargi. Większość związana jest z dostosowaniem portów do parametrów 12,5 m modernizowanego toru Szczecin-Świnoujście, modernizacją terminalu promowego oraz rozbudową Świnoujskiego gazoportu.

Prezes Urbaś pytany o głębokowodny terminal kontenerowy w Świnoujściu, strategiczny projekt Zarządu Morskiego Szczecin i Świnoujście, nie ukrywał zdziwienia sceptycyzmem ludzi z tego regionu co do realizacji tej inwestycji.

- Trzeba takiej wiary, ale też szczęścia – podkreślił prezes ZMPSiŚ.

Zbudowanie terminala kontenerowego w Świnoujściu nowy prezes ZMPSiŚ traktuje, jako swoje największe wyzwanie. Jest zdeterminowany, a doświadczenia i skuteczności mu nie brakuje o czym świadczy terminal w Gdańsku.

 

pj