Przejdź do treści

Postęp prac na Przekopu Mierzei Wiślanej - aktualizacja lipiec 2020

Postęp prac na Przekopu Mierzei Wiślanej - aktualizacja lipiec 2020

Aktualnie w rejonie Zatoki Gdańskiej na nasadach falochronów zachodniego i wschodniego zakończono montaż specjalistycznych kleszczy i ściągów. Na zasadniczej części falochronu zachodniego rozpoczęło się pogrążanie ścianki szczelnej. W rejonie nabrzeża południowego toczą się roboty pogłębiarskie.

Intensywne prace trwają w miejscu przyszłego kanału żeglugowego. Powstają wykopy na potrzeby pogrążania ścianki szczelnej, toczą się też prace w obrębie śluzy i bram śluzy. W tym obszarze wykonywane są też nasypy i umocnienia skarp 

Wykonano już fundamenty i rozpoczęto prace konstrukcyjne przy powstającym budynku bosmanatu 

Prace toczą się także od strony Zalewu Wiślanego, gdzie powstaje sztuczna wyspa. Wyspa, o powierzchni ok. 181 ha oraz objętości ok. 9,2 mln m3 zagospodarowana będzie w sposób, który wzbogaci siedliska obszarów Natura 2000. W otoczeniu Zalewu Wiślanego w okresie ostatnich 20 lat nastąpił zanik użytków zielonych, stanowiących miejsce lęgowe wielu gatunków ptaków. Dlatego wyspa będzie stanowić takie miejsce, a także służyć do odpoczynku i żerowania ptakom wodno-błotnym w okresie migracji (gatunki jak: krakwa, płaskonos, świstun, krzyżówka, rożeniec, cyranka, cyraneczka i inne), jak również gatunkom chronionym (gęsi białoczelne i zbożowe) 

_________________
Przypomnijmy, aktualnie realizowany etap inwestycji obejmuje budowę portu osłonowego od strony Zatoki Gdańskiej, budowę kanału żeglugowego ze śluzą i konstrukcją zamknięć wraz ze stanowiskami oczekiwania od strony Zatoki Gdańskiej i Zalewu Wiślanego, budowę nowego układu drogowego z obrotowymi mostami o konstrukcji stalowej, które umożliwiać będą przejazd nad kanałem przed śluzą i za śluzą; budowę sztucznej wyspy zlokalizowanej na Zalewie Wiślanym.

Budowa kanału na Mierzei Wiślanej ma zakończyć się w 2022 r. Inwestorem jest Urząd Morski w Gdyni, a wykonawcą pierwszej, aktualnie realizowanej części inwestycji konsorcjum firm NDI/Besix.

Przygotowywane są dwa kolejne etapy inwestycji, czyli pogłębienie rzeki Elbląg wraz z modernizacją brzegów i budową mostu w Nowakowie oraz pogłębianie toru wodnego na Zalewie Wiślanym.

Źródło: MGMiZS