Przejdź do treści

Aktualizacja: pogłębienie toru wodnego Szczecin-Świnoujście

Aktualizacja: pogłębienie toru wodnego Szczecin-Świnoujście

Tor wodny Szczecin-Świnoujście to już nie tylko szlak komunikacyjny. To dziś teren budowy, licznych robót realizowanych w związku z modernizacją do głębokości 12,5 metrów, dostosowywania nabrzeży portowych, unowocześniania systemów nawigacyjnych itd. Mogliśmy się o tym przekonać podczas studyjnego rejsu jednostką Urzędu Morskiego w Szczecinie.

Baza modernizowana

Ruszyliśmy z Bazy Oznakowania Nawigacyjnego w Szczecinie. Trudno nie zauważyć robót prowadzonych już w samej bazie.

- Trwające tu prace związane są właśnie z pogłębianiem toru wodnego Szczecin-Świnoujście do 12,5 metra – wyjaśnia Paweł Szumny, zastępca dyrektora Urzędu Morskiego w Szczecinie. - Modernizujemy obiekty naszej bazy. Wykonawcą jest szczecińskie Przedsiębiorstwo Budowlane Calbud. Część starych budynków już rozebrano, powstają nowe z przeznaczeniem na biura, magazyny, warsztaty. Obiekt niebawem osiągnie stan surowy otwarty. Trwają także prace przy rozbiórce basenu.

Oczyszczanie toru wodnego

Płyniemy w kierunku Polic. Mijamy jednostki wykonujące sondaże podwodne. Wykryte obiekty ferromagnetyczne są systematycznie usuwane z dna Odry. 

- To żmudna praca  - przyznaje dyrektor. – Trzeba takie elementy odsłonić, zbadać a potem wydobyć.  Do tej pory zutylizowanych już zostało ponad 9 000 obiektów powodujących zaburzenia pola magnetycznego. Ponad 700 obiektów stanowiły elementy potencjalnie niebezpieczne.

Efektem oczyszczania Odry są także liczne przedmioty o wartości historycznej, które po renowacji trafiają jako ciekawe eksponaty do różnych placówek muzealnych, przede wszystkim do Kołobrzeskiego Skansenu Morskiego stanowiącego część Muzeum Oręża Polskiego.

Wokół polickiego portu

Zbliżając się do Polic najpierw w oddali majaczą kominy fabryki nawozów, potem potężne góry fosfogipsów (odpadów poprodukcyjnych), które są tu składowane i rekultywowane.

Nas przede wszystkim interesuje port, w którym od końca 2018 roku trwają prace związane z projektowaniem i wykonaniem robót pogłębiarskich i budowlanych. To inwestycja  infrastrukturalna, która zdecydowanie poprawi dostępność polickiego portu, który należy do polickiego producenta nawozów z Grupy Azoty.  Te roboty wykonuje holenderska firma Van den Herik Kust. Wykonawca zakończył już prace w rejonie kanału Kiełpińskiego: pogłębienie i poszerzenie kanału do głębokości 3 m i szerokości 25 m wraz z podejściem (do głębokości 3,2 m i szerokości do 35 m) i zakolem (głębokość 3 m i szerokość 35 m). Umocnione zostały także skarpy Ostrowu Kiełpińskiego.

- W ramach tej inwestycji tor podejściowy na kanale Polickim będzie pogłębiony do 10,5 m wraz z poszerzeniem w dnie do 100 m – dodaje Paweł Szumny. – Infrastrukturę uzupełnią dwie pławy świetlne na Kanale Polickim i dwie pławy dzienne przy podejściu do kanału Kiełpińskiego. Prace powinny rozpocząć się  w przyszłym miesiącu.

Zgodnie z harmonogramem roboty powinny być zrealizowane do końca 2020 roku. Koszt projektu to ok. 23 mln zł. 

Port policki z około 2 milionami ton przeładunków rocznie, plasuje się na czwartym miejscu po Gdańsku, zespole portów Szczecin i Świnoujście i Gdyni. Jego rola wzrośnie jeszcze bardziej, kiedy Police uruchomią produkcję polipropylenu. Elementem instalacji będzie bowiem gazoport, zdolny przyjmować statki transportujące do 22 tys. ton propylenu i etyleny. Będzie on mógł także być wykorzystywany do import LPG. Budowa nowej fabryki o wartości blisko 7 mld zł jest w trakcie realizacji.

Urokliwa marina w Trzebieży

Marina w Trzebieży odzyskuje swój blask. Po latach dewastacji nabrzeży, obiektów i jednostek – to miejsce wreszcie ma gospodarza. Zmodernizowano ośrodek wraz z infrastrukturą. Żeglarze znowu mogą tu zawijać i korzystać z urokliwej przystani.

Realizacja pogłębienia toru Szczecin – Świnoujście jest wyczekiwaną i kluczową dla rozwoju szczecińskiego portu inwestycją. Całkowity koszt budowy to ok. 1,4 mld złotych, zaś zakończenie prac planowane jest na 2022 rok. 

pj