Przejdź do treści

Tor wodny. Pogłębiarka już na Zalewie Szczecińskim

Pogłębiarka „Amazon” znajduje się już na torze wodnym na Zalewie Szczecińskim, nieopodal miejsca gdzie będzie usypana z refulatu jedna ze sztucznych wysp. Jeden z rurociągów refulacyjnych podłączono do pogłębiarki. Po próbach technicznych „Amazon” rozpocznie pogłębianie toru.


Rozpoczyna się kolejny etap modernizacji toru wodnego Szczecin-Świnoujście. Pierwsza z pogłębiarek, „Amazon” znajduje się już na torze wodnym, na południe od drugiej bramy torowej. Wraz z przedstawicielami Urzędu Morskiego w Szczecinie (inwestor – dop. P-M.pl) zrobiliśmy rekonesans po Zalewie, udając się w miejsce, gdzie znajduje się pogłębiarka.


- W tej chwili trwają jeszcze próby techniczne – wyjaśnia Paweł Szumny, zastępca dyrektora Urzędu Morskiego w Szczecinie. – Jak widać, na powierzchni wody unosi się gumowy rurociąg, tzw. raiser. Jest już podłączony do pogłębiarki z jednej strony, jego przedłużeniem jest zatopiony rurociąg – sinker. Urobek będzie transportowany dwoma takimi rurociągami o długości 3 i 4 km, i rozkładany na sztucznych wyspach z pomocą specjalnych urządzeń (rozścielaczy) umieszczonych na pontonach.


Dyrektor przypomina, iż podczas pogłębiana toru pogłębiarki wydobędą około 23 mln m część urobku, z którego będą usypane wspomniane dwie wyspy. Jedna z wysp będzie czynna co najmniej kilkanaście lat. Będzie tu składany refulat z bieżącego utrzymania toru. Wyspy będą usypywane jednocześnie i będą poddane rekultywacji.


Budowa wysp i mijanki dla statków o szerokości 250 m, między drugą a trzecią bramą torową, to pierwszy etap prac budowlanych. W najbliższych miesiącach wykonawca sprowadzi też kolejne pogłębiarki do modernizacji kolejnych odcinków toru. Za dwa lata tor wodny Szczecin-Świnoujście osiągnie parametry 12,5 m głębokości. Koszt inwestycji to ok. 1,4 mld zł. Równocześnie do nowych głębokości dostosowywane są nabrzeża portowe.

pj