Przejdź do treści

„Planeta I” po chrzcie i z banderą na maszcie!

Planeta I

W obecności Andrzeja Adamczyka, ministra infrastruktury przy Wałach Chrobrego dokonano dziś chrztu i podniesiono banderę na nowej wielozadaniowej jednostce „Planeta I”. Matką chrzestną jednostki jest Agata Lichszteld.

Ze względu na pandemię można było uczestniczyć w wydarzeniu online.  Taki też charakter miała konferencja prasowa. W której uczestniczyli: Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury, Wojciech Zdanowicz, dyrektor Urzędu Morskiego w Szczecinie i jego zastępca Zenon Kozłowski, kierownik projektu Nostrimaris, Marcin Ryngwelski, prezes zarządu stoczni Remontowa Shipbuilding S.A., Andrzej Madejski, prezes zarządu Polskiego Rejestru Statków S.A. oraz Wiesław Piotrzkowski, dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni.

Planeta I to druga, bliźniacza jednostka. Ich zbudowanie zlecił Urząd Morski w Szczecinie. Pierwszą był „Zodiak”, który przekazano wcześniej Urzędowi Morskiemu w Gdyni. „Planeta I”, to druga, identyczna wielozadaniowa jednostka z podstawową funkcją lodołamacza pełnomorskiego. W codziennej eksploatacji będzie służyć do transportu, obsługi, wymiany i kontroli pław morskich, do wykonywania pomiarów hydrograficznych wraz z ich obróbką i opracowywaniem. Jest dostosowana również do holowania, zwalczania rozlewów olejowych, gaszenia pożarów. Może pełnić funkcje ratownicze, podejmować rozbitków itd.

Jednostka ma ponad 60 m długości, szerokość - 12,8 m a zanurzenie 3,5 m. Wysokość Planety do pokładu głównego wynosi 6 m.

Posiada m.in. pomieszczenia dla rozbitków, siłownię, mesę dla załogi, bardzo dobrze wyposażoną kuchnię. Wszystko jest nowoczesne i funkcjonalne.  Załogę 6-osobową wspierać będą specjaliści – od kilku do kilkunastu osób, w zależności od rodzaju prowadzonych działań.

Mostek kapitański jest w pełni zintegrowany, wyposażony w najnowocześniejsze systemy nawigacji. Statek może bezpiecznie i efektywnie pracować w każdych warunkach.  Jego  napęd stanowią trzy elektryczne agregaty o mocy 1350 kW każda.  Planeta wyposażona jest także w dźwig o udźwigu 10 ton i wysięgu 17 m, jednostkę do badań hydrograficznych, także robot podwodny z własnymi pędnikami - do różnych pomiarów i badań.

Portem macierzystym jest Szczecin. Chociaż roboczo jednostka będzie stacjonowała przy nabrzeżu świnoujskiej Bazy Oznakowania Nawigacyjnego.

Budowę tych jednostek w ramach projektu „NostriMaris” Urząd Mroski w Szczecinie zrealizował dzięki wsparciu unijnego Funduszu Spójności, w ramach Programu Operacyjnego „Infrastruktura i Środowisko” na lata 2014-2020. Koszt ich budowy to prawie 214 mln zł.  Powstały w stoczni Remontowa Holding.  Projekt wykonało biuro projektowe tej grupy -  Remontowa Marine Design & Consulting. 

 

 

pj