Polski Portal Morski
Aktualności Inne Ministerstwo

„Planeta I” po chrzcie i z banderą na maszcie!

W obecności Andrzeja Adamczyka, ministra infrastruktury przy Wałach Chrobrego dokonano dziś chrztu i podniesiono banderę na nowej wielozadaniowej jednostce „Planeta I”. Matką chrzestną jednostki jest Agata Lichszteld.

Ze względu na pandemię można było uczestniczyć w wydarzeniu online.  Taki też charakter miała konferencja prasowa. W której uczestniczyli: Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury, Wojciech Zdanowicz, dyrektor Urzędu Morskiego w Szczecinie i jego zastępca Zenon Kozłowski, kierownik projektu Nostrimaris, Marcin Ryngwelski, prezes zarządu stoczni Remontowa Shipbuilding S.A., Andrzej Madejski, prezes zarządu Polskiego Rejestru Statków S.A. oraz Wiesław Piotrzkowski, dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni.

Planeta I to druga, bliźniacza jednostka. Ich zbudowanie zlecił Urząd Morski w Szczecinie. Pierwszą był „Zodiak”, który przekazano wcześniej Urzędowi Morskiemu w Gdyni. „Planeta I”, to druga, identyczna wielozadaniowajednostka z podstawową funkcją lodołamacza pełnomorskiego. W codziennej eksploatacji będzie służyć do transportu, obsługi, wymiany i kontroli pław morskich, do wykonywania pomiarów hydrograficznych wraz z ich obróbką i opracowywaniem. Jest dostosowana również do holowania, zwalczania rozlewów olejowych, gaszenia pożarów. Może pełnić funkcje ratownicze, podejmować rozbitków itd.

Jednostka ma ponad 60 m długości, szerokość – 12,8 m a zanurzenie 3,5 m. Wysokość Planety do pokładu głównego wynosi 6 m.

Posiada m.in. pomieszczenia dla rozbitków, siłownię, mesę dla załogi, bardzo dobrze wyposażoną kuchnię. Wszystko jest nowoczesne i funkcjonalne.  Załogę 6-osobową wspierać będą specjaliści – od kilku do kilkunastu osób, w zależności od rodzaju prowadzonych działań.

Mostek kapitański jest w pełni zintegrowany, wyposażony w najnowocześniejsze systemy nawigacji. Statek może bezpiecznie i efektywnie pracować w każdych warunkach.  Jego  napęd stanowią trzy elektryczne agregaty o mocy 1350 kW każda.  Planeta wyposażona jest także w dźwig o udźwigu 10 ton i wysięgu 17 m, jednostkę do badań hydrograficznych, także robot podwodny z własnymi pędnikami – do różnych pomiarów i badań.

Portem macierzystym jest Szczecin. Chociaż roboczo jednostka będzie stacjonowała przy nabrzeżu świnoujskiej Bazy Oznakowania Nawigacyjnego.

Budowę tych jednostek w ramach projektu „NostriMaris” Urząd Mroski w Szczecinie zrealizował dzięki wsparciu unijnego Funduszu Spójności, w ramach Programu Operacyjnego „Infrastruktura i Środowisko” na lata 2014-2020. Koszt ich budowy to prawie 214 mln zł.  Powstały w stoczni Remontowa Holding.Projekt wykonało biuro projektowe tej grupy –  Remontowa Marine Design & Consulting. 

pj

Zobacz podobne

Marek Gróbarczyk: przygotowujemy rozwiązania prawne, które umożliwią portom inwestowanie za granicą

KM

Żaglowiec Amerigo Vespucci wyruszy z Genui w rejs dookoła świata

KM

W. Brytania/ Ok. 100 przypadków koronawirusa na lotniskowcu HMS Queen Elizabeth

BS

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie