Polski Portal Morski
Aktualności Forum Ekspertów

Prof. dr hab. Dariusz Zarzecki: Port zewnętrzny w Świnoujściu motorem rozwoju zachodniopomorskiej gospodarki morskiej

Od wielu lat porty w Szczecinie i Świnoujściu tworzą jeden z największych na Bałtyku uniwersalny kompleks portowy, odgrywający ważną rolę w polskiej gospodarce morskiej. Wcześniej port w Świnoujściu funkcjonował wyłącznie w formule portu wewnętrznego, co znacząco ograniczało jego możliwości rozwoju. Wybudowanie portu zewnętrznego i zlokalizowanie tam terminala LNG podniosło rangę i znaczenie Świnoujścia, gdzie już obecnie w gospodarce morskiej zatrudnionych jest ponad 2 tys. osób.

Inwestycja w port zewnętrzny i terminal LNG okazała się wielkim sukcesem otwierając kolejne opcje rozwoju. To właśnie inwestycje w świnoujskim porcie zewnętrznym będą w kolejnych dekadach głównym motorem rozwoju zachodniopomorskiej gospodarki morskiej. Chodzi o dwa projekty, z których jeden dotyczy rozbudowy oddanego do użytku w 2015 roku Terminala LNG (dodatkowe instalacje regazyfikacyjne zwiększające jego moc do 7,5 mld Nm3/rocznie, trzeci zbiornik LNG, instalacja przeładunkowa LNG na kolej, dodatkowe nabrzeże statkowe). Drugi natomiast to kolejny strategiczny po gazoporcie projekt Zarządu Morskich Portów w Szczecinie i Świnoujściu SA, a mianowicie budowa Głębokowodnego Terminalu Kontenerowego w Porcie Zewnętrznym w Świnoujściu.

Terminal będzie zlokalizowany na wschód od falochronu wschodniego Terminalu LNG i przyjmie największe jednostki mogące wpłynąć na Morze Bałtyckie, oferując równoczesną̨ obsługę̨ dwóch jednostek o długości 400 metrów i jednej do 200 metrów. Przewiduje się, że maksymalna zdolność przeładunkowa wyniesie 1,5 mln TEU rocznie.

Biorąc pod uwagę obecny poziom przeładunków kontenerów w polskich portach, tj. nieco ponad 3 mln TEU (2019), świnoujski terminal kontenerowy spowoduje fundamentalną zmianę na rynku. Do gry o ten szczególnie lukratywny i dynamicznie rozwijający się rynek ładunków włączają się porty ujścia Odry. Dotychczas przeładunki kontenerów w polskich portach były obsługiwane prawie w całości w Gdańsku i Gdyni. Ta inwestycja to naprawdę duża zmiana i ogromne wzmocnienie roli Świnoujścia w polskim systemie transportowym. To także szansa dla regionu, bowiem wraz z pojawieniem się zwiększonych ciągów ładunkowych można oczekiwać nowych inwestycji i inicjatyw gospodarczych wspierających ich obsługę. Co najważniejsze, decyzja o inwestycji została podjęta. Środowiskowe uwarunkowania dla wszystkich części projektu terminala kontenerowego powinny być określone do końca lipca 2020. Trzymajmy kciuki za powodzenie i szybkie ukończenie tego ważnego dla Świnoujścia, regionu i ZMPSiŚ SA przedsięwzięcia.

Zobacz podobne

Polsko-litewskie rozmowy o wspólnych inicjatywach transportowych

BS

Dni Funduszy Europejskich. Strażak-28 z wizytą przy Bulwarze Chrobrego

PL

Jedno z kluczowych urządzeń instalacji Polimery Police jest już na placu budowy

KD

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie