Polski Portal Morski
Aktualności Forum Ekspertów

Przedsiębiorczy inżynier! Akademia Morska w Szczecinie

Dr inż. kpt. ż.w. Piotr Wołejsza

Projekt MELES pojawił się w AMS przed sześciu laty, w roku 2014 – i już wtedy zaczął zmieniać akademicką rzeczywistość i wprowadzać pierwiastek „ludzki” w kształcenie techniczne. Rozwinięcie skrótu MELES – More Entrepreneurial Life at European Schools (więcej przedsiębiorczego życia w europejskich szkołach – dop. pj)  – oddaje jego charakter.

Podstawowym założeniem pierwszego projektu MELES było wprowadzenie do programów nauczania przedmiotów ukierunkowanych na zdobycie wiedzy i umiejętności z zakresu przedsiębiorczości.

W obliczu zmian zachodzących w rzeczywistości, w gospodarce, a także na rynku pracy, przedsiębiorczość stała się stymulatorem wyboru alternatywnych ścieżek kariery zawodowej dla młodych ludzi, poprzez zwiększenie ich potencjału ekonomicznego, niezależności oraz satysfakcji z pracy. Pamiętajmy – że coraz częstszym zjawiskiem jest to, że nie wszyscy pracujemy w zawodach, w których się kształciliśmy. Niekiedy zmiany następują w obrębie jednej branży, innym razem zmieniamy zupełnie pole zawodowych zainteresowań. Umiejętność elastycznego przystosowania się do warunków oraz własnych potrzeb okazuje się kluczowa.

Projekt był realizowany na wydziałach, które miały wówczas małe doświadczenie w nauczaniu przedsiębiorczości lub – najczęściej – nie miały go wcale. Podejście interdyscyplinarne: połączenie wiadomości i umiejętności technicznych z „miękkimi” umiejętnościami interpersonalnymi,  pozwalają na wyposażenie młodych ludzi w narzędzia, dzięki którym będą oni świadomie realizować nowe możliwości biznesowe, szacować ryzyko podejmowanych decyzji w życiu zawodowym oraz rozwijać swoje zainteresowania.
 

Projekt otworzył zarówno przed studentami, jak i wykładowcami możliwość rozwoju w kierunkach, które do tej pory były pomijane w programach nauczania – szczególnie w programach uczelni i szkół technicznych.

Na fali sukcesu pierwszego projektu, postanowiliśmy rozwijać go dalej i tak powstał ABC MELES 2.0 – ABC czyli: Academic Business Coach. W tym projekcie rozwinęliśmy rolę wykładowcy do roli coacha – osoby, która nie tylko przekazuje wiedzę, ale posiada rozwinięte umiejętności mentora/trenera przedsiębiorczości u swoich podopiecznych.

Jednostronne podejście do nauczania – z perspektywy czasu – okazuje się być niewystarczające. Wykładowca-nauczyciel, jako mentor nie powinien dawać wyłącznie gotowych rozwiązań, ale powinien stawiać pytania, które motywują grupę do szukania rozwiązań. W MELES postrzegamy przedsiębiorczość nie tyle jako umiejętność znalezienia pomysłu na biznes i założenia firmy, lecz jako kluczową kompetencję, którą chcemy wykształcić u młodych ludzi. Kształcenie w zakresie przedsiębiorczości to wyposażanie ich w wędkę, a nie dawanie im ryby. Wykładowca-coach odczarowuje potoczne rozumienie tego pojęcia, które kojarzy się niekiedy z motywacyjnymi cytatami.

Pierwszy projekt zakończył się wydaniem takiej „wędki” – e-booka, który jest pełnym kursem przedsiębiorczości. W ostatnim czasie – z wiadomych względów, zyskał mocno na popularności – notujemy w ostatnich tygodniach coraz więcej pobrań. Drugi projekt zaś pozwolił przygotować wykładowców do roli prawdziwych mentorów, którzy prowadzą dialog z podopiecznymi, pomagając im się rozwijać.

Nasze osiągnięcia zostały docenione przez Komisję Europejską, która przyznała nam grant na budowanie potencjału szkolnictwa wyższego poza Unią Europejską. Rezultaty projektów MELES stały się podstawą kursów Przedsiębiorczości w Bangladeszu za sprawą projektu MELBU – More Entrepreneurial Life at Bangladeshi Universities.

Obecnie przygotowujemy kolejne projekty, MELES-NET – ekspansja rodziny MELES do 20 krajów europejskich i MELES BOT – jego celem jest opracowanie i wdrożenie online’owego kursu przedsiębiorczości realizowanego za pomocą Chat-BOTa.

pj

Projekty

  • MELES – More Entrepreneurial Life at European Schools

ERASMUS+ Partnerstwa Strategiczne w sektorze Szkolnictwa Wyższego Instytucja pośrednicząca – FRSE. Okres realizacji: 01.09.2014 – 31.08.2017

  • oraz ABC MELES 2.0 – Academic Business Coach – MELES 2.0

ERASMUS+ Partnerstwa Strategiczne w sektorze Szkolnictwa Wyższego Instytucja pośrednicząca – FRSE. Okres realizacji: 01.09.2017 – 30.06.2020. Lider: Akademia Morska w Szczecinie. Partnerzy: Politechnika Białostocka,

Uniwersytet w Lipsku (Niemcy), Uniwersytet w Aveiro (Portugalia), Uniwersytet Egejski (Grecja).

  • Projekt MELBU – More Entrepreneurial Life at Bangladeshi Universities

ERASMUS+ Budowanie Potencjału Szkolnictwa Wyższego Instytucja pośrednicząca – EACEA. Okres realizacji: 15.01.2020 – 14.01.2023. Lider: Leipzig Universit. Partnerzy: Akademia Morska w Szczecinie, Khulna University of Engineering & Technology (KUET), Jessore University of Science and Technology (JUST), Bangabandu Sheikh Mujibur Rahman Science and Technology University (BSMRSTU), North Western University (NWU), Northern University of Business and Technology Khulna (NUBTK).

Zobacz podobne

Statki Żeglugi Augustowskiej przewiozły 80 tys. osób

KM

Budowa Nord Stream 2 postępuje, ale projekt wciąż może być powstrzymany przez USA

MZ

Kołobrzeska latarnia czeka na remont. I na lepszą pogodę

KM

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie