Przejdź do treści

Rozwój Portu Gdynia: Terminal w Emilianowie zapleczem dla portów morskich

pot gdynia

Rozwój Portu Gdynia w coraz większym stopniu związany jest z potencjałem transportu intermodalnego, który w najbliższych latach stanie się priorytetową gałęzią przewozu towarów zarówno w Polsce, jak i w Europie.

Niezbędne do dalszego rozwoju Portu Gdynia jest stworzenie intermodalnego centrum konsolidacji oraz redystrybucji ładunków, czyli tzw. suchego Portu Gdynia.  Utworzenie terminali przeładunkowych w głębi lądu, które będą w stanie przyjąć dodatkowe potoki ładunków w połączeniu z inwestycjami realizowanymi w porcie, zwiększy jego atrakcyjność dla operatorów logistycznych.

Budowa terminalu intermodalnego w Bydgoszczy Emilianowie wpisuje się w potrzeby rozwoju Portu Gdynia.
Terminal ten zlokalizowany będzie na końcu linii nr 201, która po modernizacji zapewni szybki i sprawny przewóz towarów z Portu Gdynia. Bydgoszcz Emilianowo będzie pełnić funkcję bramy portowej, w której możliwe będzie formowanie  pociągów, które przewiozą towary z Portu Gdynia w różne kierunki zarówno w kraju, jak i zagranicą.
Tego typu hub przeładunkowy ma na celu umożliwienie sprawnej i efektywnej obsługi terminali morskich zlokalizowanych w Porcie Gdynia przy wykorzystaniu istniejącej infrastruktury kolejowej. Poprawi efektywności przewozów kolejowych na długich dystansach, umożliwi częstsze kursowanie pociągów, da szansę stworzenie stałych rozkładów jazdy.
Terminal ten pełnił będzie również istotną rolę dla gospodarki regionu Kujawsko - Pomorskiego. Po jego otwarciu możliwe będzie przewożenie ładunków z Portu Gdynia do Bydgoszczy koleją.

Spółkę celową Terminal Intermodalny Bydgoszcz Emilianowo powołano 28 lipca br. To realizacja zawartego w 2019 r. porozumienia, którego sygnatariuszami byli PKP, Zarząd Morskiego Portu Gdynia, PKP Cargo, Bydgoski Park Przemysłowo-Technologiczny, Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa, gmina Nowa Wieś Wielka i wojewoda kujawsko-pomorski. Spółka ma za zadanie przygotować projekt oraz dokumentację nowego centrum.

Głównym celem budowy suchych portów jest usprawnienie transportu między portami morskimi a pozostałą częścią kraju.
Budowa terminalu intermodalnego w Bydgoszczy Emilianowie wpisuje się w Strategię Rozwoju Portu Gdynia do 2027 r., która zakłada zwiększenie udziału transportu kolejowego w obsłudze towarów obsługiwanych przez port.

W październiku 2019r. Zarząd Morskiego Portu Gdynia  S.A. wraz z Krajowym Ośrodkiem Wsparcia Rolnictwa podpisał list intencyjny w obszarze współpracy zmierzającej do zwiększenia dynamiki rozwijającego się eksportu zbóż od polskich producentów. Umożliwi on bardziej efektywne wykorzystanie potencjału portu, usprawni też współpracę, pozwalając polskiemu rolnictwu wyjść na głębokie wody. Znakomite skomunikowanie Portu Gdynia z prawie całą Polską, sytuuje go w wyjątkowej pozycji dla zwiększenia eksportu polskich produktów rolnych.

W Porcie Gdynia funkcjonują terminale zbożowe, które posiadają doskonałe warunki do świadczenia usług realizowanych w standardach HACCP and GMP+B3 w odniesieniu do jakości i bezpieczeństwa obrotu ładunków.
Dysponują one powierzchnia magazynową o pojemności co najmniej  71 tys. ton,  w skład której wchodzą magazyny płaskie, silosy oraz elewatory zbożowe. Rosnący wolumen przeładunków sprawia, że konieczna jest budowa zaplecza logistycznego, która usprawni transport z i do portów morskich. Dynamika wzrostu przeładunków zboża za pierwsze 3 kwartały 2020r. wyniosła 76,5%. To nie jedyna grupa, w której Port Gdynia odnotował wzrosty. Za ostatni miesiąc odnotowano wzrost w kontenerach wzrost o 7,1%.

Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa planuje zakupić do końca tego roku dwa terminale zbożowe, jeden w Porcie Gdynia, zaś drugi w Świnoujściu. Terminale mają poprawić warunki eksportu polskiego zboża.

Są plany, by dla terminala w Porcie Gdynia stworzyć tzw. port suchy zewnętrzny - terminal Agro. Między innymi w tym właśnie celu KOWR powołał spółkę Bydgoszcz Emilianowo. Spółka jest obecnie na etapie przygotowywania dokumentacji niezbędnej do przeprowadzenia inwestycji. Chodzi o program środowiskowo-funkcjonalny, ocenę oddziaływania na środowisko i ubieganie się o pozwolenie na budowę– skomentował dyrektor Departamentu Innowacji Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa - Mateusz Balcerowicz.

Terminal w Emilianowie ma pełnić rolę zaplecza dla portów morskich. Do takiego terminala docierałyby kontenery np. drogą kołową i były dalej dystrybuowane np. koleją do portu morskiego. Inwestycja jest na liście będącej w posiadaniu nowego ministerstwa finansów i funduszy i polityki regionalnej.

W następnym etapie będzie ona zgłoszona do Komisji Europejskiej. Jej ocena - zdaniem Balcerowicza - jest to kwestia przyszłego roku.

źródło: Port Gdynia