Przejdź do treści

Świnoujście. Terminal intermodalny już za rok

PJ

Budimex od roku prowadzi przebudowę terminala promowego dostosowując go do funkcji intermodalnych. Pandemia nie zakłóciła przebiegu prac. Zgodnie z harmonogramem, pod koniec przyszłego roku inwestycja powinna być zakończona.

Wykonawca, firma Budimex, przejęła plac budowy we wrześniu ub.r.. Prace modernizacyjne terminala promowego są więc na półmetku.

- Budowę nowego nabrzeża, estakady, placów parkingowych poprzedziły roboty przygotowawcze – przypomina w rozmowie z naszym portalem Marek Kowalewski, prezes Terminala Promowego Świnoujście. – Rozebrane zostały stare magazyny, rampy przeładunkowe a także istniejące wyposażenie nabrzeży nr 5 i 6. Usunięto również nawierzchnię i podbudowę wcześniejszych parkingów i umocnienia na długości 300 merów. 

 

Roboty postępują zgodnie z planem

W ramach robót budowlanych zapalowany został pas nowego nabrzeża (uszczelniające ścianki Larsena są gotowe) oraz przygotowywane wzmocnienia pod konstrukcje wspierające estakadę. Wykonawca zniwelował również teren pod place parkingowe, powstaje kanalizacja deszczowa.

Wykonano prace elektryczne, teletechniczne oraz zbrojarskie pod fundamenty konstrukcji oświetlenia. Słupy lamp wzdłuż przyszłej estakady już stoją. Wykonawca przygotowuje też teren pod przebudowę trakcji kolejowych.

Prezes podkreśla, że jeden placów parkingowych przy ul. Duńskiej, dla 170 TIR-ów, jest już prawie gotowy. Szef spółki przypomina, że ze względu na roboty zamknięta została dla ruchu kołowego ul. Dworcowa. Do terminala dojeżdżamy tylko ul. Duńską.

- Budimex pilnuje harmonogramu robót – zapewnia Kowalewski. – Nie widzimy zagrożeń, mimo utrudnień związanych z pandemią, by przyszłoroczny termin zakończenia inwestycji nie został dotrzymany.

 

Terminal intermodalny

Modernizacja dotyczy północnej części  terminalu. Docelowo obiekt zostanie dostosowany do obsługi transportu intermodalnego. Połączone stanowiska promowe nr 5 i 6 wraz z modernizacją i rozbudową zaplecza pozwolą, by mogły tu cumować promy o długości do 270 m.

Poprzednia rampa przeładunkowa (miała 14 m szerokości i 60 ton nośności) po przebudowie będzie miała 35 m szerokości, a nośność wzrośnie do 180 ton.

Zakres prac obejmuje również przebudowę istniejących oraz budowę nowych torów kolejowych oraz placów manewrowo-postojowych.

Dla komfortu pasażerów zainstalowany zostanie również nowy rękaw, który umożliwi bezkolizyjne przemieszczanie się pieszych.

Wspomniana estakada będzie przebiegać nad stacją kolejową Świnoujście i skomunikuje zaplecze z terenem terminala. W ramach inwestycji zakupione będą też cztery ciągniki siodłowe i dwa  wózki wysokiego składowania typu „reach stacker”, służące do transportu i przeładunku kontenerów na terminalu.

 

Autostrada morska

Inwestycja jest istotnym elementem autostrady morskiej Świnoujście-Trelleborg a inwestorem przedsięwzięcia, którego koszt wynosi 185 mln zł, jest Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście.

Dla Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście terminal promowy ma bardzo duże znaczenie. Potwierdzają to wielkości przeładunkowe – ok. 6,5 mln ton (470 tys. TIR-ów i 250 tys. aut osobowych. Dodajmy do tego (dane sprzed pandemii) blisko 1,1 mln pasażerów rocznie.

 

min

 

 

pj