Przejdź do treści

Szczecin i Świnoujście. Przeładunki ciągle w górę!

foto: ZMPSiŚ

W październiku, w portach Szczecin i Świnoujście, przeładowano 8,5 procent więcej towarów niż w tym samym miesiącu ub. roku.

Niekwestionowanym liderem wzrostów w relacji miesiąc do miesiąca jest ruda, na plusie o blisko 714% - informuje  Monika Woźniak-Lewandowska, rze3cznik prasowy Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście. -  Tuż za nią plasują się zboża z wynikiem 157,4 tys. ton (+83,2%). Bardzo dobrze wypadły także przeładunki kontenerów ze wzrostem na poziomie 37% (10 636 TEU). Na plusie były także przeładunki drobnicy, wzrost o prawie dwa procent, to dzięki większym przeładunkom drobnicy kontenerowej oraz konwencjonalnej, w tym celulozy, papieru i wyrobów stalowych. Pozostałe grupy towarowe, jak węgiel, paliwa, oraz inne masowe w październiku br. zakończyły miesiąc wynikiem ujemnym wobec października ub. roku.

W skali roku nieznaczny spadek

 Ogółem bilans przeładunków po dziesięciu miesiącach tego roku w portach Szczecin i Świnoujście delikatnie w dół o niecałe pięć procent. 

Październik to po wrześniu br. drugi miesiąc z rzędu, który oba porty kończą na plusie, co daje nadzieję, że porty zakończą rok wynikiem analogicznym do roku poprzedniego oscylującym wokół 30 mln ton.

Inwestycje realizowane

Pomimo trudnej sytuacji epidemiologicznej na świecie, ciągłość dostaw towarów w zespole portów Szczecin-Świnoujście została w pełni zachowana,  a wszystkie najważniejsze inwestycje w obu portach przebiegają zgodnie z planem.

Półmetek minęła rozbudowa i przystosowanie do obsługi transportu intermodalnego Terminalu Promowego w Świnoujściu.

W Szczecinie i Świnoujściu bez utrudnień trwają największe w historii, warte blisko 1,5 mld złotych prace modernizacyjne poprawiające dostęp kolejowy do portów – podkreśla pani rzecznik. - Tor wodny Świnoujście – Szczecin pogłębiany jest do głębokości 12,5 metra, co poprawi ofertę portów umożliwiając zawijanie większych jednostek do szczecińskiego portu, a w konsekwencji pozyskanie dodatkowych kontrahentów i ładunków.

Basen i Kanał w modernizacji

Ruszyły dwa wielkie przedsięwzięcia ZMPSiŚ w porcie Szczecin w rejonie Basenu Kaszubskiego i Kanału Dębickiego. Spółka podpisała kontrakty z ich wykonawcami: dla „Poprawa dostępu do portu w Szczecinie w rejonie Kanału Dębickiego” z konsorcjum firm NDI Sp. z o.o. oraz NDI SOPOT S.A., dla „Poprawa dostępu do Portu w Szczecinie w rejonie Basenu Kaszubskiego” z gdańską Korporacją Budowlaną DORACO.

 

Wsparcie dla potrzebujących

Spółka spełniając rolę społecznej odpowiedzialności biznesu, zaangażowała się w pomoc służbom medycznym w walce z koronawirusem – przypomina Monika Woźniak-Lewandowska.  - Wsparcie przekracza milion złotych, za które został zakupiony sprzęt medyczny, tj. respiratory, kardiomonitory, pompy infuzyjne oraz ambulans, a także aparatura służącej do wczesnej diagnostyki korona wirusa i dwa urządzenia Plasmair Sentinel służących do automatycznej dezaktywacji i likwidacji w powietrzu w obecności pacjentów i personelu medycznego szerokiego spektrum szkodliwych mikroorganizmów takich jak bakterie, grzyby, wirusy, drożdże, czy pleśnie.

pj/ZMPSiŚ