Przejdź do treści

Tor wodny. Kolejny transport podwodnych zabytków

PJ

Kotwice, śruby napędowe jednostek pływających, polery cumownicze, stara nitowana boja – to kolejne eksponaty wyłowione z dna Odry.  W sumie ważyły ponad 10 ton. Większość z tych skarbów historii po konserwacji trafi do muzealnych ekspozycji.

- Wszystkie znaleziska wydobywane z dna Odry podczas inwestycji „Modernizacja toru wodnego Świnoujście-Szczecin do głębokości 12,5 metra” firma UW Service z placu budowy transportuje do Dąbia, do bazy przedsiębiorstwa – informuje Aleksander Ostasz, dyrektor Muzeum Oręża Polskiego w Kołobrzegu.  

- W tym miejscu zabytki są przechowywane aż do podjęcia decyzji, gdzie docelowo trafią. Część znajdzie się w naszym Kołobrzeskim Skansenie Morskim, część po konserwacji rozdysponujemy do innych miejsc, gdzie będą przypominać historię naszego regionu.

Dyrektor dodaje, że waga przewiezionych kolejnym transportem zabytków techniki morskiej przekraczała 10 ton. Są wśród nich kotwice, śruby napędowe jednostek pływających, polery cumownicze oraz stara nitowana boja.

Muzeum Oręża Polskiego w Kołobrzegu i Zachodniopomorskim Stowarzyszenie Dziedzictwo Morza w celu zachowania wydobywanych z Odry zabytków techniki morskiej dla przyszłych pokoleń współpracują z Urzędem Morskim w Szczecinie (inwestor modernizacji toru wodnego Szczecin-Świnoujście do głębokości 12,5 m – dop. jap),  Zachodniopomorskim Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków.


Akcji dokumentowania historii patronuje nasz portal: www.polska-morska.pl.  W ramach tego przedsięwzięcia Muzeum Oręża Polskiego współpracuje również z Klastrem Morskim Pomorza Zachodniego.

jap/Fot.Muzeum