Przejdź do treści

W Szczecinie i Świnoujściu bez większych utrudnień trwają największe w historii prace budowlane poprawiające dostęp kolejowy do portów.

Kolej

Przejeżdżający podróżni przez stację Szczecin Port Centralny z niedowierzaniem patrzą na pozbawione setki starych torów i rozjazdów tereny, na których zwykle stało wiele składów towarowych.

Budowa obejmuje infrastrukturę kolejową stacji Szczecin Port Centralny i Świnoujście oraz terminal kontenerowy Ostrów Grabowski w Porcie Szczecin, a także tory zdawczo-odbiorcze w Porcie Świnoujście.

W obu portach, aby nie ograniczać ruchu pociągów i przeładunku statków, prace prowadzone są etapami.

Na stacji Szczecin Port Centralny układanych jest około 61 kilometrów nowych torów oraz 177 rozjazdów. Te ostatnie będą wyposażone w elektryczne ogrzewanie, co zwiększy ich bezawaryjność, zwłaszcza w okresie zimowym. 12 przejazdów kolejowo-drogowych zostanie poddanych modernizacji, co znacznie podniesie poziom bezpieczeństwa na szlaku kolejowym.

W Świnoujściu przebudowywanych jest 35 kilometrów torów oraz 10 przejazdów kolejowo-drogowych.108 nowoczesnych rozjazdów zapewni sprawniejszą obsługę składów towarowych.

Na różnych odcinkach prowadzonej inwestycji trwają prace przy stabilizacji podłoża, odwodnieniu oraz budowie słupów i sieci trakcyjnej.

Wszędzie zamontowane zostaną urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Dzięki modernizacji porty w Szczecnie i Świnoujściu będą mogły obsługiwać dłuższe i cięższe pociągi, co znacznie podniesie ich możliwości transportowe. Likwidacja tak zwanych „wąskich gardeł” spowoduje, że więcej pociągów towarowych w krótszym czasie dojedzie do portów w Szczecinie i Świnoujściu.

Jest to bardzo potrzebna inwestycja w kontekście rozwoju obu portów. Przypomnijmy, w Świnoujściu przystosowywany jest terminal promowy do obsługi transportu intermodalnego, rozbudowywany będzie terminal LNG oraz jest planowana budowa Głębokowodnego Terminalu Kontenerowego. W Szczecinie natomiast dzięki pogłębieniu toru wodnego do 12,5 metra i przystosowaniu istniejących nabrzeży do przyjmowania większych jednostek oraz budowy nowych wzrośnie liczba obsługiwanych statków i ładunków.

Inwestycję za prawie 1,5 miliarda zł netto realizują PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., głównym wykonawcą robót jest firma Torpol. Prace współfinansowane są z unijnego instrumentu finansowego CEF „Łącząc Europę” i mają się zakończyć w II kw. 2022 r.

Dodatkowo na początku tego roku w Poznaniu i Szczecinie podpisane zostały z firmą Strabag umowy na modernizację dwóch odcinków linii kolejowej E59 z Poznania do Szczecina.

Modernizacja strategicznej pod względem komunikacyjnym linii E59 skróci czas przejazdu pociągów pomiędzy Poznaniem i Szczecinem i poprawi dostęp do zespołu portów Szczecin – Świnoujście. Po zakończeniu modernizacji obydwu odcinków linii E59 nastąpi zwiększenie prędkości poruszających się nią pociągów osobowych do 160 km/h, a składów towarowych do 120 km/h


 

 

Źródło: ZMPSiŚ