Polski Portal Morski
Aktualności Klaster Morski Porty

Port Szczecin-Świnoujście. Bilans 2019 roku

Więcej statków, nieco mniej ładunków

– W minionym roku odnotowaliśmy nieznaczny spadek przeładunków w odniesieniu do roku 2018, ale rynek Bałtycki jest stabilny a spowolnienie nieznaczne – zapewniał Krzysztof Urbaś, prezes Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście podczas konferencji prasowej podsumowującej 2019 rok.

Prezes poinformował, iż rok 2019 zespół portów Szczecin-Świnoujście zakończył wynikiem prawie 32,2 mln ton obsłużonych towarów. W rekordowym 2018 roku towarów było o 3,3 procent więcej, tj. 33,2 mln ton.

Krzysztof Urbaś zwrócił uwagę, że wynik 2019 roku, niemal identyczny z rekordowym 2018 rokiem, wskazuje na bezpieczny poziom przeładunków w portach w Szczecinie i Świnoujściu. Wpływ na to ma z pewnością uniwersalny charakter obu portów, gdzie spadki w jednej grupie, rekompensują wzrosty w innej.


– Warto podkreślić, że w 2019 roku nasze porty obsłużyły 8872 statki, o 514 więcej niż w roku poprzednim (8358) – dodał prezes Urbaś. – A to jeden z czynników zwiększających wpływy. Dlatego spodziewamy się lepszego wyniku finansowego za ubiegły rok. Konkretne dane podamy w najbliższym czasie.

Więcej zbóż i paliw

Wśród towarów z największym wzrostem przeładunków plasują się zboża (+19 proc.) oraz paliwa (+11 proc.), w tym LNG +22 proc. Wzrost w grupie zbóż, to skutek zwiększonego eksportu pszenicy oraz śruty rzepakowej, wynikający ze światowego zapotrzebowania na ten surowiec. W przypadku obrotów gazem LNG, przeładowano w 2019 roku 2 406,8 tys. ton (30 statkami w tym: 17 statków z Kataru, 10 z USA i 3 z Norwegii). Dla porównania w 2018 roku obsłużono 1 977,4 tys. ton (23 statki w tym: 18 z Kataru, 4 z Norwegii i 1 z USA).

Mniej węgla i stali

Na minusie rok 2019 zamknęły węgiel (-9 proc.), ruda (-29,6 proc.), inne masowe (-0,7 proc.), drobnica (-3,1 proc.) oraz kontenery (-6,5 proc.). Pogłębiający się w ub. roku kryzys w produkcji wyrobów stalowych w Europie związany z napływem do Europy dużych ilości taniej stali z Chin i Rosji – przy braku ceł zaporowych – spowodował znaczne ograniczenia w produkcji stali przez huty w Polsce i bezpośrednim zapleczu naszych portów w hutach w Czechach i na Słowacji, co w bezpośredni sposób przełożyło się na wyniki przeładunkowe w tej grupie towarowej, jak również w przeładunkach węgla. W przypadku tego ostatniego surowca, 56 proc. pochodzi m.in. z Australii, USA, Kanady, Kolumbii, czy Mozambiku, pozostałe 44 proc. z Rosji.

Z kolei na wynik drobnicy konwencjonalnej miały wpływ zmniejszone ilości obsłużonych wyrobów stalowych oraz aluminium, jak również blisko o połowę mniejsze przeładunki papieru i celulozy oraz spadek obrotów drobnicy promowej. Jednocześnie wzrosły obroty nawozów w workach i granitów.

W sumie ponad połowę obsłużonych towarów w 2019 roku stanowiła drobnica 54,4 proc. pozostałe 45,6 stanowią towary masowe suche i płynne. To również pozytywny sygnał wskazujący na uniwersalność obu portów.

– W tym roku spadki w grupach rudy i węgla mogą się utrzymać – prognozuje prezes. – Należy jednak pamiętać, że rynek bywa kapryśny i mogą na nim wystąpić czynniki, na które Zarząd i spółki przeładunkowe nie mają wpływu, a które z kolei przekładają się na wielkość obsługiwanej masy towarowej.

Krzysztof Urbaś zwraca też uwagę na wzrosty przewozów drobnicy w kontenerach, które w znacznej części przejmują terminale kontenerowe Trójmiasta.

– My jeszcze nie mamy swojego terminala kontenerowego – skonstatował.

Inwestycje

Jacek Cichocki, wiceprezes ds. rozwoju ZMPSiŚ zwrócił uwagę realizowane i przygotowywane inwestycje mające zapewnić stały wzrost przeładunków.

– To są przedsięwzięcia wieloletnie, kontynuowane – zaznaczyły wiceprezes Cichocki. – Modernizujemy m.in. nabrzeża w Szczecinie w rejonie Kanału Dębickiego oraz Basenu Kaszubskiego. Ich parametry będą dostosowane do nowej głębokości toru wodnego Świnoujście-Szczecin. W Świnoujściu rozbudowywany jest terminal promowy i dostosowywany do obsługi transportu intermodalnego, jak również budowany jest nowy parking dla samochodów ciężarowych.

O inwestycjach infrastrukturalnych mówił też wiceprezes Kazimierz Drzazga, odpowiedzialny w ZMPSiŚ za infrastrukturę i bezpieczeństwo.

– Musimy na czas dostosować nasze baseny do głębokości 12,5 metra – potwierdził. – Musimy też zadbać o wyposażenie naszych strażaków w nowy statek. Przygotowania są zaawansowane.

Przedstawiciele Zarządu zwrócili też uwagę, że realizowane są inwestycje innych podmiotów w infrastrukturę dostępową do portów: pogłębienie i modernizacja toru wodnego Świnoujście-Szczecin do głębokości 12,5 m, rozbudowa trasy S3, modernizacja szlaków kolejowych oraz użeglownienie Odrzańskiej Drogi Wodnej, rozbudowa terminalu LNG.

Wszystkie te działania mają przynieść zwiększenie konkurencyjności zespołu portów Szczecin-Świnoujście, a w efekcie rosnący w sposób ciągły wolumen obsługiwanej masy towarowej.

Inwestycje w infrastrukturę w obu portach pochłoną prawie 1,5 mld złotych.

Port ma już teren pod terminal

Budowa głębokowodnego terminalu kontenerowego w Świnoujściu to strategiczne zadanie dla Zarządu na najbliższe lata.

Krzysztof Urbaś też poinformował dziennikarzy, iż minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej powiększył granice portu w Świnoujściu w związku z planami budowy tego terminalu.

– W najbliższym czasie skierujemy zapytania do zainteresowanych realizacją inwestycji – dodał prezes. – Będą mieli czas prawie do końca marca. Po czym przystąpimy do kolejnych działań by ostatecznie wyłonić wykonawcę.

Prezes zapewnił, że są zainteresowani. Więcej nie zdradził.

pj

Zobacz podobne

Wody Polskie: podpisana umowa w ramach zintegrowanego projektu LIFE

Autor

PŻM: duży popyt na jeziorowce

Autor

Marek Tarczyński, przewodniczący Rady PISiL: Atutem Świnoujścia jest jego lokalizacja na Bałtyku

AB

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie