Polski Portal Morski
Aktualności Historia

Zestaw przeciwlotniczy ocalony z nurtu Odry

Zwilingsockel 36 – broń z linii frontu kampanii wrześniowej – to kolejny cenny eksponat ocalony z nurtów Odry, dzięki współpracy Muzeum Oręża Polskiego w Kołobrzegu z Urzędem Morskim w Szczecinie. Cenne znalezisko zaprezentowano podczas konferencji na dziedzińcu szczecińskiego Muzeum Narodowego.

– Po prezentowanej na Wałach Chrobrego w lipcu podstawie zestawu przeciwlotniczego, instalowanego na niemieckich okrętach podwodnych oraz wcześniejszych znaleziskach związanych z ciężkim krążownikiem „Lützow”, podczas prac prowadzonych w ramach inwestycji „Modernizacja toru wodnego Świnoujście-Szczecin do głębokości 12,5 metra” możemy zaprezentować kolejne, interesujące zabytki – podkreśla Aleksander Ostasz, dyrektor Muzeum Oręża Polskiego w Kołobrzegu. To kolekcjonerski oraz muzealny unikat, którego próżno szukać w zbiorach na terenie naszego kraju.

Chodzi o niemiecki zestaw przeciwlotniczy Zwiliingsockel 36 składa się z dwóch sprzężonych karabinów maszynowych 7,92 mm MG 34, zainstalowanych na ruchomej podstawie.

– Przedmiot ten idealnie wpisuje się w tematykę 81. rocznicy wybuchu II wojny światowej. Podczas niemieckiej agresji na Polskę każda dywizja piechoty Wehrmachtu wyposażona była w 75 sztuk tego oręża. Użytkowano go też podczas wszystkich innych kampanii Blitzkriegu – dodaje dyrektor.

Prezentowany egzemplarz został wydobyty z Toru Wodnego w rejonie Szczecina, podczas prac prowadzonych w sierpniu tego roku. Po przetransportowaniu do Kołobrzegu został oczyszczony i zakonserwowany przez muzealnych specjalistów: Marcina Bojanowskiego, Emila Górskiego oraz Pawła Krakowiaka. Uzupełniono go również o karabiny maszynowe oraz specjalną, przeznaczoną właśnie do tego zestawu skrzynkę amunicyjną. W procesie odnawiania zabytku pomogło sianowskie Stowarzyszenie Historyczne Pochodnia.

Zestaw przeciwlotniczy Zwillingsockel 36 opracowany został w Niemczech od razu po ogłoszeniu przez Adolfa Hitlera remilitaryzacji tego kraju. Produkowano go do roku 1940. Podstawa została przygotowana w taki sposób, by można było ją zainstalować w różnych obiektach. Dzięki temu sprzężone karabiny maszynowe trafiały między innymi na platformy kolejowe, samochody ciężarowe oraz jednostki pływające. Jeden z wariantów, przeznaczony dla jednostek zmotoryzowanych, stanowiło połączenie zestawu z produkowanym
w Szczecinie samochodem Stower R200 Spezial. Oprócz tego opracowano specjalną, jednoosiową przyczepę z przodkiem – MG-Wagen 36, która ciągniona była przez konie.

pj

Zobacz podobne

Marynarze podstawą przyszłości żeglugi hasłem Światowego Dnia Morza 2021

Autor

Port Gdynia. Rośnie eksport w transporcie morskim

AB

Ukazała się trzecia edycja Albumu Floty PŻM

AB

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie