Mieszkańcy Świnoujścia, turyści i kibicujący budowie tunelu pod Świną niemal codziennie sprawdzają portal marinetraffic.com śledząc położenie statku „Da Chang”, na którego pokładzie od paru tygodni płynie do Polski TBM (Tunel Boring Machine, czyli maszyna drążąca tunel).
Żadna inwestycja w Świnoujściu nie cieszy się tak ogromnym zainteresowaniem, jak wyczekiwana od dekad budowa stałej przeprawy pod Świną, łączącej wyspy Uznam i Wolin, co umożliwi połączenie centrum Świnoujścia z resztą Polski.
Wykorzystując historycznie niski zakres pokrywy lodowej na Morzu Arktycznym armator wybrał dla statku pływającego pod banderą Hong Kongu tak zwane Przejście Północno-Wschodnie stanowiące najkrótszy szlak żeglugowy łączący europejską część Rosji z Syberią i Dalekim Wschodem.
Płynący z Chin „Da Chang” w Świnoujściu powinien pojawić się już w przyszłym tygodniu (około 8-10 października) i zacumować przy nabrzeżu miejskim numer 87, w dosyć niewielkiej odległości od komory startowej, czyli miejsca wlotu do tunelu od strony wyspy Uznam.
Statek wyposażony jest we własne dźwigi, więc sam powinien sobie poradzić z rozładunkiem ważącej 2740 ton maszyny. Rozładunek wraz z procedurą celną może potrwać do 14 dni.
Montaż maszyny zajmie 2-3 miesiące. Drążenie tunelu rozpocznie się na wiosnę, a do szybu końcowego na wyspie Wolin TBM dotrze po około pięciu miesiącach. Tunel ma być gotowy we wrześniu 2022 r.
Teraz parę ciekawostek. Po złożeniu TBM będzie miała długość 101 metrów, co w zasadzie odpowiada wysokości Hansa Tower w Szczecinie, waga natomiast (2740 ton) jest równa wadze 137 wagonów kolejowych. Po zakończeniu budowy tunel w Świnoujściu mierzyć będzie 1,44 km i będzie najdłuższym w Polsce.
Całkowita długość inwestycji wyniesie około 3,4 kilometra. Średnica wewnętrzna tunelu będzie wynosić 12 metrów, zostanie w nim wykonana dwukierunkowa jezdnia z pasami ruchu o szerokości 3,5 m., poniżej jezdni powstanie również galeria ewakuacyjna. Najgłębsze miejsce tunelu pod dnem Świny to ok. 38 m.p.p.m. Koszt budowy to prawie miliard złotych.
Tunel ma znaczenie strategiczne w kontekście planów rozwojowych Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA wobec portu w Świnoujściu o głębokowodny terminal kontenerowy i dostosowanie Terminalu Promowego do obsługi transportu intermodalnego. Jest też zwieńczeniem budowy ostatniego odcinka drogi S3, która służy poprawie dostępu drogowego do portów w Szczecinie i Świnoujściu.
Szczecin i Świnoujście to porty o charakterze uniwersalnym. Oba porty ciągle się rozwijają i poszerzają swoją ofertę. Obecnie prowadzony jest największy w ich historii program inwestycyjny o wartości trzech mld złotych. Wszystkie inwestycje prowadzone są w oparciu o najwyższe standardy oraz z poszanowaniem środowiska naturalnego.
Działające na ich terenie przedsiębiorstwa są w stanie obsłużyć każdy rodzaj towaru i każdy typ statku. Oba są najdalej na zachód wysuniętymi polskimi portami morskimi, leżącymi na pograniczu Polski i Niemiec. Usytuowane są na najkrótszej drodze łączącej Skandynawię ze środkową i południową Europą wzdłuż międzynarodowego korytarza transportowego Bałtyk-Adriatyk wchodzącego w skład transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T.
Porty w Szczecinie i Świnoujściu dysponują dobrze rozbudowanym systemem połączeń z transportem zaplecza lądowego. Poprzez autostrady A11 i A20 skomunikowane są z europejskim systemem autostrad, a poprzez drogę krajową S3 (E-65) z południem Polski, Czechami i Słowacją i dalej na południe Europy. Oba porty mają także dogodne połączenia kolejowe – poprzez odrzańską magistralę łączą się z przemysłowymi ośrodkami zachodniej i południowej Europy.
Port w Szczecinie obsługuje zarówno towary drobnicowe, jak i masowe. Specjalizacją portu jest przeładunek i składowanie kontenerów, wyrobów hutniczych, ładunków ponadgabarytowych, a także papieru i celulozy. Port w Szczecinie jest największym w Polsce centrum przeładunkowym bloków granitowych. Obsługiwane są tu także ładunki masowe suche – takie jak węgiel, koks, kruszywa, zboże, nawozy oraz ładunki płynne, także te wymagające specjalnych warunków składowania i przeładunku, jak np. smoła.
W porcie w Świnoujściu funkcjonuje jeden z największych w Polsce terminal obsługujący suche ładunki masowe, głównie węgiel i rudę oraz terminal promowy, który jest liderem przewozów promowych do Skandynawii. Na terminalu obsługiwany jest ruch pasażerski, samochodowy i kolejowy. W Świnoujściu powstał także nowy terminal specjalizujący się w przeładunkach towarów rolno- spożywczych oraz terminal LNG, który dostawami z Kataru, USA i Norwegii gwarantuje Polsce bezpieczeństwo energetyczne.
Źródło: ZMPSiŚ