Polski Portal Morski
Aktualności Edukacja Historia

Szczecin. Ponad 70 lat morskiej edukacji

Zaczątkiem morskiej edukacji w Szczecinie był rok 1947 i powołanie Państwowej Szkoły Morskiej. Po 6 latach nastąpiła przerwa do roku 1962, kiedy to powstała Państwowa Szkoła Rybołówstwa Morskiego z wydziałem Nawigacyjno-Połowowym i Obsługi Maszyn Statków Rybackich. Rok później powołano pomaturalną Państwową Szkołę Morską. Takie były początki…

Historia Akademii Morskiej w Szczecinie, podobnie jak szkolnictwa morskiego na Pomorzu Zachodnim sięga już ponad siedem dekad wstecz.

Propozycja zlokalizowania w Szczecinie szkoły kształcącej kadry dla potrzeb gospodarki morskiej powstała w grudniu 1945 roku. Z wielu koncepcji realizacji tego zamiaru przeważyło przeniesienie Wydziału Nawigacyjnego z Państwowej Szkoły Morskiej w Gdyni do Szczecina. Powstała na jego bazie Państwowa Szkoła Morska w Szczecinie powołana została 1 stycznia 1947 roku.

Edukacja z interwałem

W 1949 roku została ona podporządkowana Państwowemu Centrum Wychowania Morskiego w Gdyni, a następnie w 1951 roku przekształcona w Nawigacyjne Technikum Morskie. Zarządzeniem Ministra Żeglugi z 18 lipca 1953 roku technikum postawiono w stan likwidacji.  

 W ciągu sześciu lat istnienia Państwowej Szkoły Morskiej i Nawigacyjnego Technikum Morskiego wypromowano 429 absolwentów. Z ich grona wywodziło się dwóch ministrów resortu żeglugi, trzech rektorów, wielu naukowców, dyrektorów urzędów morskich i innych przedsiębiorstw gospodarki morskiej oraz liczna kadra cenionych oficerów i kapitanów floty handlowej. 

 Reaktywacja

Dynamiczny rozwój floty dalekomorskiej i przedsiębiorstw rybackich sprawił, że szkolnictwo morskie w Szczecinie zostało reaktywowane. W roku 1962 powstała Państwowa Szkoła Rybołówstwa Morskiego, która prowadziła dwa wydziały: Nawigacyjno-Połowowy oraz Obsługi Maszyn Statków Rybackich.

W 1963 roku powołano nową szkołę – była to pomaturalna Państwowa Szkoła Morska. Kształciła ona kadrę oficerską dla floty handlowej, a nauka trwała trzy lata. Struktura organizacyjna utworzonych wydziałów Nawigacyjnego i Mechanicznego miała, podobnie jak w Państwowej Szkole Rybołówstwa Morskiego, cechy uczelni wyższej.

W 1967 roku połączono obydwie szkoły. W ich miejsce powstała pomaturalna Państwowa Szkoła Morska z trzema wydziałami: Nawigacyjnym, Nawigacyjno-Połowowym i Mechanicznym.

Wyższa Szkoła Morska

 Państwowa Szkoła Morska została w 1968 roku przekształcona w Wyższą Szkołę Morską z dwoma wydziałami: Nawigacyjnym i Mechanicznym. Działalność dydaktyczną rozpoczęła w roku akademickim 1969/1970. W 2002 roku w Wyższej Szkole Morskiej został powołany Wydział Inżynieryjno-Ekonomiczny Transportu, do którego z Wydziału Nawigacyjnego przeniesiono kierunek kształcenia transport. 

 Akademia…

Gdy w roku 1997 Wydział Nawigacyjny uzyskał uprawnienia do nadawania stopnia naukowego doktora w dziedzinie nauk technicznych – w dyscyplinie geodezja i kartografia, a w 2002 roku uprawnienia takie w dyscyplinie budowa i eksploatacja maszyn otrzymał Wydział Mechaniczny, Wyższa Szkoła Morska zyskała status uczelni akademickiej, dzięki czemu od 2004 roku zyskała nową nazwę: Akademia Morska w Szczecinie. Przekształcenie nastąpiło 12 marca 2004 roku. 

Rozwój i renoma

W kolejnych latach uczelnia uzyskiwała kolejne uprawnienia. Wydział Nawigacyjny jest uprawniony do nadawania stopnia naukowego doktora w dziedzinie nauk technicznych w dyscyplinie transport, co umożliwia prowadzenie studiów doktoranckich. W 2012 roku Wydziałowi Mechanicznemu przyznano uprawnienia do nadawania stopnia naukowego doktora habilitowanego w dziedzinie nauk technicznych w dyscyplinie budowa i eksploatacja maszyn. 

 W roku 2019 na skutek reform w szkolnictwie wyższym utworzone zostały dwa nowe wydziały: Wydział informatyki i Telekomunikacji oraz Wydział Mechatroniki i Elektrotechniki. Ich powstanie wyznacza obecnie trend w rozwoju uczelni, która wyraźnie zwróciła się w kierunku technologii cyfrowych i świata IT. 

Akademia Morska w Szczecinie cieszy się renomą na całym świecie, jest zaliczana do najlepszych tego typu uczelni na naszym globie.

pj

Zobacz podobne

Autonomiczne pojazdy podwodne na straży bezpieczeństwa Bałtyku

BS

Zaawansowane badania geofizyczne dla farm wiatrowych Bałtyk 2 i Bałtyk 3

BS

CSOV NB320 – ekologiczny gigant dla morskich farm wiatrowych

PL

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie