Polski Portal Morski
Aktualności Stocznie Żegluga

PŻM: duży popyt na jeziorowce

W ostatnich trzech miesiącach Polska Żegluga Morska obserwuje duży wzrost zainteresowania masowcami przystosowanymi do żeglugi na Wielkich Jeziorach w USA – podał rzecznik Grupy PŻM. Przyczyną jest duży popyt na zboże amerykańskie i kanadyjskie, które trafia do krajów arabskich i Europy.

„Mimo pewnych trudności z ładunkami na Wielkie Jeziora z powodu dużego popytu na amerykańskie i kanadyjskie zboże, opłaca się wysyłać statki z Europy nawet bez ładunku” – poinformował w środę rzecznik Grupy PŻM Krzysztof Gogol.

Jak wskazał, pandemia spowodowała mniejszy popyt w Stanach Zjednoczonych na europejską stal, a z powodu ostatniej ciepłej zimy i zalegania zapasów soli drogowej w Kanadzie nie ma w przewozach w tym roku tego tradycyjnego towaru.

 „Zwiększony popyt na statki przekłada się na odpowiednio atrakcyjne stawki frachtowe, które rekompensują koszty podróży balastowej i dodatkowo generują zysk armatora – tłumaczy Gogol.

Zboża z Wielkich Jezior przewożone są do krajów arabskich, Europy, a także do portów Zatoki Meksykańskiej; transport morski jest w tym przypadku bardziej opłacalny dla właścicieli ładunków, niż transport śródlądowy rzeką Missisipi.

Dużym tegorocznym kupcem zbóż ładowanych w portach Wielkich Jezior w USA jest Egipt – wynika z informacji PŻM. Zakupy zbóż przez ten kraj w tym sezonie są o 40 proc. wyższe niż w ubiegłorocznym. Egipt tworzy rezerwy zbożowe z powodu koronawirusa. Duże ilości zbóż różnego rodzaju kupują także Maroko i Algieria. W obu krajach w tym roku zbiory się nie udały z powodu suszy.

Oprócz kierunku północnoamerykańskiego, zboża do krajów arabskich płyną również z Argentyny i Ukrainy.

PŻM jest drugim pod względem wielkości tonażu armatorem oceanicznych jeziorowców na świecie. Statki te na jeziorach nazywane są “salties”.

PŻM ma łącznie 24 statki przystosowane do żeglugi na Wielkich Jeziorach, w tym 16 klasycznych jeziorowców (typu “Isa”, “Miedwie” oraz “Gardno”) oraz osiem statków mniejszych, również wykorzystywanych do żeglugi na Wielkich Jeziorach (typu “Regalica”).

Źródło: PAP/fot. PŻM

Zobacz podobne

„Prawnik w branży morskiej”. Konferencja o wyzwaniach

BS

Związkowcy, którzy nie świadczą pracy kosztują PKP Cargo rocznie 4,5 mln zł

PL

Grupa Przemysłowa Baltic: budowa offshore to biznes na dekady

BS

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie