W obecności Andrzeja Adamczyka, ministra infrastruktury przy Wałach Chrobrego dokonano dziś chrztu i podniesiono banderę na nowej wielozadaniowej jednostce „Planeta I”. Matką chrzestną jednostki jest Agata Lichszteld.
Ze względu na pandemię można było uczestniczyć w wydarzeniu online. Taki też charakter miała konferencja prasowa. W której uczestniczyli: Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury, Wojciech Zdanowicz, dyrektor Urzędu Morskiego w Szczecinie i jego zastępca Zenon Kozłowski, kierownik projektu Nostrimaris, Marcin Ryngwelski, prezes zarządu stoczni Remontowa Shipbuilding S.A., Andrzej Madejski, prezes zarządu Polskiego Rejestru Statków S.A. oraz Wiesław Piotrzkowski, dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni.
Planeta I to druga, bliźniacza jednostka. Ich zbudowanie zlecił Urząd Morski w Szczecinie. Pierwszą był „Zodiak”, który przekazano wcześniej Urzędowi Morskiemu w Gdyni. „Planeta I”, to druga, identyczna wielozadaniowajednostka z podstawową funkcją lodołamacza pełnomorskiego. W codziennej eksploatacji będzie służyć do transportu, obsługi, wymiany i kontroli pław morskich, do wykonywania pomiarów hydrograficznych wraz z ich obróbką i opracowywaniem. Jest dostosowana również do holowania, zwalczania rozlewów olejowych, gaszenia pożarów. Może pełnić funkcje ratownicze, podejmować rozbitków itd.
Jednostka ma ponad 60 m długości, szerokość – 12,8 m a zanurzenie 3,5 m. Wysokość Planety do pokładu głównego wynosi 6 m.
Posiada m.in. pomieszczenia dla rozbitków, siłownię, mesę dla załogi, bardzo dobrze wyposażoną kuchnię. Wszystko jest nowoczesne i funkcjonalne. Załogę 6-osobową wspierać będą specjaliści – od kilku do kilkunastu osób, w zależności od rodzaju prowadzonych działań.
Mostek kapitański jest w pełni zintegrowany, wyposażony w najnowocześniejsze systemy nawigacji. Statek może bezpiecznie i efektywnie pracować w każdych warunkach. Jego napęd stanowią trzy elektryczne agregaty o mocy 1350 kW każda. Planeta wyposażona jest także w dźwig o udźwigu 10 ton i wysięgu 17 m, jednostkę do badań hydrograficznych, także robot podwodny z własnymi pędnikami – do różnych pomiarów i badań.
Portem macierzystym jest Szczecin. Chociaż roboczo jednostka będzie stacjonowała przy nabrzeżu świnoujskiej Bazy Oznakowania Nawigacyjnego.
Budowę tych jednostek w ramach projektu „NostriMaris” Urząd Mroski w Szczecinie zrealizował dzięki wsparciu unijnego Funduszu Spójności, w ramach Programu Operacyjnego „Infrastruktura i Środowisko” na lata 2014-2020. Koszt ich budowy to prawie 214 mln zł. Powstały w stoczni Remontowa Holding.Projekt wykonało biuro projektowe tej grupy – Remontowa Marine Design & Consulting.
pj