Polski Portal Morski
Aktualności Inne Polska Morska TV Porty

Tor wodny Szczecin-Świnoujście. Pogłębiarki pracują pełną parą

Zrobiliśmy kolejny rekonesans po Zalewie z przedstawicielami Urzędu Morskiego w Szczecinie, inwestorem.  Na modernizowanym torze pracują już dwie pogłębiarki. Scheldt River otrzymała wsparcie, dołączyła bowiem pogłębiarka Vox Amalia. W tej chwili urobek transportowany jest  tylko na jedną wyspę – północną, która do końca 2022 roku ma być zamknięta i poddana rekultywacji.

Ruszyliśmy w kierunku wyspy północnej (W22), na której pracuje ciężki sprzęt. – W tej chwili urobek dwoma rurami jest transportowany na tę wyspę – informuje Paweł Szumny, z-ca dyrektora Urzędu Morskiego w Szczecinie, kierownik projektu modernizacji toru Szczecin-Świnoujście do 12,5 m. – W sumie wydobyto i odłożono już ponad 11 mln ton refulatu. Do końca prac pogłębiarskich będzie to w sumie ok. 23 mln ton.

Dyrektor dodaje, że Vox Amalia, o długości 160 i szerokości 35 metrów, to największa i najbardziej wydajna pogłębiarka na modernizowanym torze.

Dopłynęliśmy do obu wysp. Jak wspominaliśmy, w tej chwili urobek trafią wyłącznie na wyspę północna, na której działa ciężki sprzęt, pojawia się coraz więcej pojazdów. Byliśmy świadkami transportu w dwóch pickupów. Niestety gęsta mgła ograniczała nam widoczność.

Druga z wysp jest na razie „opuszczona”. Wyłoniła się z lustra wody w kształcie rogala. Będzie otwarta. Tu składowany będzie urobek już zmodernizowanego toru, w ramach utrzymania odpowiednich głębokości.

Obserwowaliśmy też przez moment pracę pogłębiarki Scheldt River. Szybko przemieszcza się po torze i pracuje bardzo intensywnie.

Roboty nie tylko na Zalewie

     Oprócz prac na samym torze, trwają roboty na szczecińskim Ostrowie Grabowskim – trwają tu prace związane ze ścinaniem cypla półwyspu i przebudową obrotnicy dla statków do średnicy 362 m i głębokości 12,5 m.

     W ramach inwestycji wymieniany jest także system zasilania znaków nawigacyjnych, przekładane są kable światłowodowe,

– Na bieżąco, w miarę wykonywania sondaży podwodnych, oczyszczamy tor z mniejszych elementów potencjalnie niebezpiecznych – dodaje Paweł Szumny. – Do  połowy grudnia powinniśmy całkowicie oczyścić tor.

Pilotaż dużych jednostek

W związku z pojawieniem się pogłębiarki Vox Amalia, na czas trwania prowadzonych przez nią robót wprowadzony został obowiązkowy pilotaż dla statków o długości powyżej 50 m, na odcinku od I Bramy Torowej do portu w Szczecinie.  

Dyrektor przypomina, iż aktualne informacje o bieżących pracach wszystkich jednostek wykonawcy na torze otrzymują codziennie m.in. służby kapitanatów portów, dyspozytorzy portu i piloci morscy. Kierownik projektu zachęca wszystkich użytkowników akwenu do śledzenia zakładki „Bezpieczeństwo morskie – warunki żeglugi” na stronie internetowej Urzędu Morskiego w Szczecinie, gdzie publikowane są komunikaty kapitanów portów oraz aktualne ostrzeżenia nawigacyjne.

Kapitanat Portu Trzebież na bieżąco aktualizuje mapy, dotyczące zamknięcia określonych akwenów dla rybołówstwa i żeglugi, w związku z toczącymi się pracami pogłębiarskimi.

Tor wodny Szczecin-Świnoujście

Zobacz podobne

„Prawnik w branży morskiej”. Konferencja o wyzwaniach

BS

Związkowcy, którzy nie świadczą pracy kosztują PKP Cargo rocznie 4,5 mln zł

PL

Grupa Przemysłowa Baltic: budowa offshore to biznes na dekady

BS

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie