Zrobiliśmy kolejny rekonesans po Zalewie z przedstawicielami Urzędu Morskiego w Szczecinie, inwestorem. Na modernizowanym torze pracują już dwie pogłębiarki. Scheldt River otrzymała wsparcie, dołączyła bowiem pogłębiarka Vox Amalia. W tej chwili urobek transportowany jest tylko na jedną wyspę – północną, która do końca 2022 roku ma być zamknięta i poddana rekultywacji.
Ruszyliśmy w kierunku wyspy północnej (W22), na której pracuje ciężki sprzęt. – W tej chwili urobek dwoma rurami jest transportowany na tę wyspę – informuje Paweł Szumny, z-ca dyrektora Urzędu Morskiego w Szczecinie, kierownik projektu modernizacji toru Szczecin-Świnoujście do 12,5 m. – W sumie wydobyto i odłożono już ponad 11 mln ton refulatu. Do końca prac pogłębiarskich będzie to w sumie ok. 23 mln ton.
Dyrektor dodaje, że Vox Amalia, o długości 160 i szerokości 35 metrów, to największa i najbardziej wydajna pogłębiarka na modernizowanym torze.
Dopłynęliśmy do obu wysp. Jak wspominaliśmy, w tej chwili urobek trafią wyłącznie na wyspę północna, na której działa ciężki sprzęt, pojawia się coraz więcej pojazdów. Byliśmy świadkami transportu w dwóch pickupów. Niestety gęsta mgła ograniczała nam widoczność.
Druga z wysp jest na razie „opuszczona”. Wyłoniła się z lustra wody w kształcie rogala. Będzie otwarta. Tu składowany będzie urobek już zmodernizowanego toru, w ramach utrzymania odpowiednich głębokości.
Obserwowaliśmy też przez moment pracę pogłębiarki Scheldt River. Szybko przemieszcza się po torze i pracuje bardzo intensywnie.
Roboty nie tylko na Zalewie
Oprócz prac na samym torze, trwają roboty na szczecińskim Ostrowie Grabowskim – trwają tu prace związane ze ścinaniem cypla półwyspu i przebudową obrotnicy dla statków do średnicy 362 m i głębokości 12,5 m.
W ramach inwestycji wymieniany jest także system zasilania znaków nawigacyjnych, przekładane są kable światłowodowe,
– Na bieżąco, w miarę wykonywania sondaży podwodnych, oczyszczamy tor z mniejszych elementów potencjalnie niebezpiecznych – dodaje Paweł Szumny. – Do połowy grudnia powinniśmy całkowicie oczyścić tor.
Pilotaż dużych jednostek
W związku z pojawieniem się pogłębiarki Vox Amalia, na czas trwania prowadzonych przez nią robót wprowadzony został obowiązkowy pilotaż dla statków o długości powyżej 50 m, na odcinku od I Bramy Torowej do portu w Szczecinie.
Dyrektor przypomina, iż aktualne informacje o bieżących pracach wszystkich jednostek wykonawcy na torze otrzymują codziennie m.in. służby kapitanatów portów, dyspozytorzy portu i piloci morscy. Kierownik projektu zachęca wszystkich użytkowników akwenu do śledzenia zakładki „Bezpieczeństwo morskie – warunki żeglugi” na stronie internetowej Urzędu Morskiego w Szczecinie, gdzie publikowane są komunikaty kapitanów portów oraz aktualne ostrzeżenia nawigacyjne.
Kapitanat Portu Trzebież na bieżąco aktualizuje mapy, dotyczące zamknięcia określonych akwenów dla rybołówstwa i żeglugi, w związku z toczącymi się pracami pogłębiarskimi.