Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A. otrzymał kompleksowy projekt badań geologicznych, który obejmuje zarówno obszar nowych falochronów osłonowych Portu Gdynia, jak też pirsu Portu Zewnętrznego. Autorem projektu jest firma Wuprohyd Sp. z o.o. Dalszy krokiem będzie zatwierdzenie tego projektu przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska, a następnie realizacja prac, która jest zaplanowana na wiosnę 2021 roku.
Oprócz powyższego Zarząd Portu otrzymał opracowanie pod tytułem „BADANIE OSADÓW DENNYCH W REJONIE PLANOWANEJ INWESTYCJI pn.: BUDOWA PORTU ZEWNĘTRZNEGO W GDYNI”. To niezwykle ważne opracowanie środowiskowe, które potwierdziło czystość osadów i brak przeciwskazań do realizacji inwestycji z tego punktu widzenia. Jest to również potwierdzenie tego, że działania podejmowane przez Zarząd Morskiego Portu Gdynia oraz Urząd Morski w zakresie ochrony środowiska są skuteczne. Badanie to jest elementem raportu oddziaływania na środowisko.
Oba opracowania są ważnym sygnałem dla potencjalnych inwestorów prywatnych że inwestycja jest wykonalna pod względem środowiskowym. Opracowanie w postaci projektu badań geologicznych oraz same badania, które ruszą już w przyszłym roku stanowią natomiast konkretny wkład finansowy
i organizacyjny Zarządu Portu w realizację projektu.
Stały wzrost przeładunków i dobre prognozy na kolejne lata stanowią mocny argument za rozwijaniem portu gdyńskiego. W ciągu ostatnich 3 lat inwestycje zrealizowane lub rozpoczęte w Porcie Gdynia opiewają na kwotę ponad 1 mld zł.
Strategiczną inwestycją w fazie realizacji jest Port Zewnętrzny. Jako priorytetowe zadanie Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A. uzyskał akceptację Rządu Rzeczypospolitej Polskiej i został umieszczony w rządowym projekcie Programu rozwoju polskich portów morskich do roku 2020 (z perspektywą do 2030 roku). Głębokowodny Port Zewnętrzny powstanie w oparciu o istniejące Nabrzeże Śląskie – na sztucznym lądzie, wychodzącym poza obecny falochron ochronny. Jego budowa stała się koniecznością w obliczu rosnącej konkurencji rynkowej oraz prognoz w zakresie popytu na przeładunki kontenerowe w polskich portach tzn. wzrost przeładunków do poziomu około 9,5 mln TEU w 2050 roku. Port Zewnętrzny, jako pirs będący zalądowionym obszarem morskim, zwiększy powierzchnię portu o 151 ha oraz zdolności przeładunkowe o 2,5 mln TEU.