Polski Portal Morski
Aktualności Porty

Szczecin/Świnoujście. W listopadzie przeładunki w portach znowu w górę!

Listopad, to po wrześniu i październiku kolejny miesiąc, który zespół portów Szczecin-Świnoujście kończy ze wzrostem (+4,4 procent) przeładunków porównując do ubiegłego roku.

– Liderem pod tym względem są paliwa +28,2 procent – podkreśla Monika Woźniak-Lewandowska, rzecznik prasowy Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście. – W listopadzie nasz porty obsłużyły w imporcie trzy statki z LNG z Kataru oraz trzy statki z olejem napędowym z Litwy i Rosji, a także 12 małych statków z propanem. W eksporcie z kolei osiem statków z ciężkim olejem do Belgii, Danii i Holandii.

Więcej nawozów, kruszyw, smoły, zboża…

Na podobnym poziomie miesiąc zakończyły ładunki z grupy inne masowe +26 procent, na co wpłynęło większy import nawozów, fosforytów, kruszyw i metanolu oraz kamienia wapiennego, a także w zwiększony eksport smoły, paku, złomu i kwasu siarkowego.

W listopadzie na plusie były również kontenery wzrost o 8,1 procent, drobnica wzrost o cztery procent. Tu więcej obsłużono drobnicy promowej, kontenerowej i konwencjonalnej, w tym celulozy, papieru, czy wyrobów stalowych.

Z wynikiem lepszym o prawie trzy procent miesiąc zakończyły również zboża. Porty obsłużyły w imporcie i eksporcie w sumie pięć statków ze śrutą sojową oraz z pszenicą do Algierii i Kenii.

Węgla i rudy  przeładowano mniej.

Bilans po 11 miesiącach

W sumie po 11 miesiącach br. w portach w Szczecinie i Świnoujściu było niewiele, bo o cztery procent mniej towarów aniżeli przed rokiem.

– Niekwestionowanym liderem 2020 roku  pozostają zboża +46,5 procent, tuż za nimi  paliwa i kontenery z wynikiem lepszym odpowiednio o 16 i 14  procent – podsumowuje pani rzecznik. – Pozostałe grupy towarowe, czyli węgiel, ruda, inne masowe i drobnica notują wynik słabszy aniżeli rok temu. Spadki w tych grupach zauważalne są już od kilku lat, co wiąże się, m.in. ze zmniejszeniem produkcji przez krajowych i zagranicznych wytwórców stali.

Dobry wynik w trudnych czasach

Pomimo trudnych okoliczności związanych z pandemią koronawirusa zespół portów Szczecin-Świnoujście pozostał w pełni operacyjny we wszystkich obszarach i wiele wskazuje na to, że zakończy rok z wynikiem niemal identycznym, jak w 2019 roku przekraczając 30 mln ton obsłużonych towarów. Tu zaprocentowały różnorodność i uniwersalny charakter obu portów. 

pj/ZMPSiŚ

Zobacz podobne

Zbiornik na propylen już na placu budowy

Autor

„Modernizacja toru wodnego Świnoujście –Szczecin do głębokości 12,5 m – aktualizacja z dnia 26 stycznia

MZ

Oferta EPG na Morską Stację Transformatorową

MZ

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie