Polski Portal Morski
Aktualności Porty

Szczecin/Świnoujście. W listopadzie przeładunki w portach znowu w górę!

Listopad, to po wrześniu i październiku kolejny miesiąc, który zespół portów Szczecin-Świnoujście kończy ze wzrostem (+4,4 procent) przeładunków porównując do ubiegłego roku.

– Liderem pod tym względem są paliwa +28,2 procent – podkreśla Monika Woźniak-Lewandowska, rzecznik prasowy Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście. – W listopadzie nasz porty obsłużyły w imporcie trzy statki z LNG z Kataru oraz trzy statki z olejem napędowym z Litwy i Rosji, a także 12 małych statków z propanem. W eksporcie z kolei osiem statków z ciężkim olejem do Belgii, Danii i Holandii.

Więcej nawozów, kruszyw, smoły, zboża…

Na podobnym poziomie miesiąc zakończyły ładunki z grupy inne masowe +26 procent, na co wpłynęło większy import nawozów, fosforytów, kruszyw i metanolu oraz kamienia wapiennego, a także w zwiększony eksport smoły, paku, złomu i kwasu siarkowego.

W listopadzie na plusie były również kontenery wzrost o 8,1 procent, drobnica wzrost o cztery procent. Tu więcej obsłużono drobnicy promowej, kontenerowej i konwencjonalnej, w tym celulozy, papieru, czy wyrobów stalowych.

Z wynikiem lepszym o prawie trzy procent miesiąc zakończyły również zboża. Porty obsłużyły w imporcie i eksporcie w sumie pięć statków ze śrutą sojową oraz z pszenicą do Algierii i Kenii.

Węgla i rudy  przeładowano mniej.

Bilans po 11 miesiącach

W sumie po 11 miesiącach br. w portach w Szczecinie i Świnoujściu było niewiele, bo o cztery procent mniej towarów aniżeli przed rokiem.

– Niekwestionowanym liderem 2020 roku  pozostają zboża +46,5 procent, tuż za nimi  paliwa i kontenery z wynikiem lepszym odpowiednio o 16 i 14  procent – podsumowuje pani rzecznik. – Pozostałe grupy towarowe, czyli węgiel, ruda, inne masowe i drobnica notują wynik słabszy aniżeli rok temu. Spadki w tych grupach zauważalne są już od kilku lat, co wiąże się, m.in. ze zmniejszeniem produkcji przez krajowych i zagranicznych wytwórców stali.

Dobry wynik w trudnych czasach

Pomimo trudnych okoliczności związanych z pandemią koronawirusa zespół portów Szczecin-Świnoujście pozostał w pełni operacyjny we wszystkich obszarach i wiele wskazuje na to, że zakończy rok z wynikiem niemal identycznym, jak w 2019 roku przekraczając 30 mln ton obsłużonych towarów. Tu zaprocentowały różnorodność i uniwersalny charakter obu portów. 

pj/ZMPSiŚ

Zobacz podobne

Zachodnia Obwodnica Szczecina. Za kilka miesięcy zostanie ogłoszony przetarg na wykonawcę

BS

PIG: Kontrole graniczne to „element zagrożenia gospodarczego”

BS

Masowiec PŻM „Sopot” oficjalnie ochrzczony [WIDEO]

AB

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie