Polski Portal Morski
Aktualności Porty

Dzięki obligacjom MF powstanie m. in falochron w Porcie w Gdyni

Budowa falochronu dla Portu Zewnętrznego w Gdyni będzie sfinansowana dzięki obligacjom, które wyemitował minister finansów, funduszy i polityki regionalnej. Wartość tych obligacji to 1 miliard zł; z części skorzystają też porty w Szczecinie i Świnoujściu.

Resort podał we wtorek, że minister finansów, funduszy i polityki regionalnej wyemitował obligacje zerokuponowe na podwyższenie kapitału zakładowego spółek Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A. oraz Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A.; wyemitowano obligacje o łącznej wartości 1 miliarda zł.

Ministerstwo podało też, że obligacje zerokuponowe (seria ON0423) zostały przekazane we wtorek. Termin ich wykupu resort wyznaczył na 25 kwietnia 2023 r.

Większą część wyemitowanych obligacji – ok. 670 mln zł – otrzyma Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A.

„To kolejny milowy krok w realizacji projektu budowy Portu Zewnętrznego” – powiedział PAP kierownik działu marketingu ZMPG Marcin Wojciechowski.

Wyjaśnił, że pieniądze uzyskane z obligacji spółka przeznaczy na budowę falochronu dla Portu Zewnętrznego.

Port Zewnętrzny to strategiczna inwestycja Portu Gdynia. Prace nad nią rozpoczęły się w 2018 r. Głębokowodny Port Zewnętrzny w Gdyni powstanie w oparciu o istniejące Nabrzeże Śląskie, na sztucznym lądzie wychodzącym poza obecny falochron ochronny.

Jego budowa stała się koniecznością w obliczu rosnącej konkurencji rynkowej oraz prognoz w zakresie popytu na przeładunki kontenerowe w polskich portach morskich, mówiących o wzroście do poziomu około 9,5 mln TEU w 2050 r.

Port Zewnętrzny, jako pirs będący zalądowionym obszarem morskim, zwiększy powierzchnię portu o 151 ha, tj. blisko podwoi dzisiejszy teren gdyńskiego portu oraz zdolności przeładunkowe o 2,5 mln TEU. Planuje się, że pierwsze statki do Portu Zewnętrznego w Gdyni powinny zawinąć na przełomie 2027/2028 r.

Jak poinformowała PAP Monika Woźniak-Lewandowska, specjalista ds. komunikacji i PR działu marketingu i komunikacji Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście, spółka z tytułu obligacji otrzyma nieco ponad 328 mln zł.

„Otrzymane przez ZMPSiŚ S.A. środki przeznaczone są na rozwój zespołu portów Szczecin-Świnoujście, w tym na poprawę infrastruktury dostępowej do przyszłego terminalu kontenerowego w Świnoujściu. Stanowią też realizacją ustawy z jesieni ub. roku o inwestycjach w zakresie budowy portów zewnętrznych” – wyjaśniła Woźniak-Lewandowska.

Źródło: PAP Fot. Port Gdynia

Zobacz podobne

Akcja napowietrzania jeziora Dąbie skuterami wodnymi

KM

PLK zwiększają możliwości kolei w obsłudze towarowej portów Pomorza Zachodniego

KM

Port w Policach w przełomowym etapie rozwoju!

AB

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie