Pogłębienie toru wodnego Świnoujście – Szczecin do głębokości 12,5 m – długo wyczekiwana inwestycja osiąga kolejne etapy.
Przedstawiamy aktualny postęp prac w ramach realizacji projektu:
- pogłębiarka Vox Amalia pracuje w kilometrażu KM 29 –35 oraz KM 35 -50,
- pogłębiarka Scheldt River pracuje w kilometrażu KM 29 –54; pod koniec grudnia zastąpi ją pogłębiarka ssąco-refulująca nasiębierna, TSHD Meuse River
- pod koniec grudnia pracę na torze wodnym rozpocznie specjalistyczny ponton Jetsed, przeznaczony do wyrównywania powierzchni dna i powierzchni skarp podwodnych,
- rurociąg prowadzący do W28został przełożony do W22, urobek jest obecnie transportowany przez obydwie rury na W22,
- wydobyto i odłożonona W22 i W28 już łącznie ok. 12mln metrów sześciennych refulatu,•ponton rozpraszający HAM 1208pracuje ponownie przy usypywaniu wyspy W22,
- Ostrów Grabowski –trwają prace związane ze ścinaniem cypla półwyspu i przebudową obrotnicy dla statków (jednostkiWendai Kraken)do średnicy 362 m i głębokości 12,5 m (wcześniejsze parametry: średnica 280 m i głębokość 10,5 m),
- trwają prace związane ze zmianą systemu zasilania znaków nawigacyjnych i przekładaniem kabli światłowodowych,
- dobiegają końca prace związane z oczyszczaniem toru z mniejszych elementów potencjalnie niebezpiecznych.
Warunki żeglugi
Wprowadzony został obowiązkowy pilotaż dla statków o długości powyżej 50 m, na odcinku od I Bramy Torowej do portu w Szczecinie (Komunikat nr 14 Kapitana Portu Szczecin), rozszerzono także zapis § 56.9 Przepisów Portowych(Komunikat nr 16Kapitana Portu Szczecin).
W związku z rozbiórką odcinka gazociągu DN500, na km 44,460 TWŚ-S od 21 do 22 grudnia został zamknięty akwen o promieniu 500 m na tym kilometrze toru (Komunikat nr 19 Kapitana Portu Szczecin).Prace te nie są prowadzone przez Urząd Morski, w ramach modernizacji toru wodnego do głębokości 12,5 m, tylko w ramach osobnej inwestycji, realizowanej przez GAZ-SYSTEM S.A.
Aktualną informację o bieżących pracach wszystkich jednostek wykonawcy na danym kilometrze toru otrzymują codziennie e-mailemm.in. służby kapitanatów portów, dyspozytorzy portu i piloci morscy.Wszystkich użytkowników akwenu prosimy jednocześnie o śledzenie zakładki „Bezpieczeństwo morskie –warunki żeglugi” na stronie internetowej Urzędu Morskiego w Szczecinie, gdzie publikowane są komunikaty kapitanów portów oraz aktualne ostrzeżenia nawigacyjne. W szczególności, prosimy o zwrócenie uwagi na Komunikat nr 4Kapitana Portu Trzebież wraz z mapami, dotyczący zamknięcia określonych akwenów dla rybołówstwa i żeglugi, w związku z toczącymi się pracami pogłębiarskimi.
Zakotwicz w Szczecinie!
Do godz. 14:00 w poniedziałek, 21 grudnia, zostało przedłużone głosowanie w ramach Szczecińskiego Budżetu Obywatelskiego 2021. Zachęcamy Państwa do oddania głosu na projekt „Zakotwicz w Szczecinie! -instalacja kilkudziesięciu kotwic wydobytych z toru Świnoujście –Szczecin wraz z tablicami edukacyjnymi we wszystkich dzielnicach miasta”. W ramach projektu,w rożnych punktach miasta zostaną wyeksponowane kotwice wydobyte podczas prac pogłębiarskich, związanych z przebudową toru wodnego Świnoujście-Szczecin. Realizacja projektu polega na renowacji kilkudziesięciu kotwic okrętowych wraz z odcinkami łańcuchów kotwicznych oraz ich lokalizacją w wybranych miejscach w mieście. Obok każdej z kotwic umieszczone zostaną tablice edukacyjne opisujące statki zbudowane w Stoczni Szczecińskiej.