Polski Portal Morski
Aktualności Extra

Urząd Morski w Gdyni: po roku zaawansowanie prac przy kanale żeglugowym na Mierzei wynosi ok. 40 proc.

Po roku zaawansowanie prac przy budowie nowej drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej na Zalew Wiślany wynosi ok. 40 proc. Powstaje m.in. sztuczna wyspa na Zalewie, port osłonowy od strony Zatoki Gdańskiej, kanał żeglugowy ze śluzą i konstrukcja zamknięć – podał PAP Urząd Morski w Gdyni.

Inwestor podsumował dla PAP stan zaawansowania prac przy budowie drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską.

Jak przypomniała rzeczniczka Urzędu Morskiego w Gdyni Magdalena Kierzkowska, w ramach prac przygotowawczych przeprowadzono szereg badań i opracowano obszerną dokumentację. Były to m.in. badania batymetryczne, osadów dennych, falowania i ruchu rumowiska, dokumentacja geologiczna, koncepcja realizacyjna, raport oddziaływania na środowisko, analiza nawigacyjna, a także wielobranżowe projekty budowlane i wykonawcze. Inwestor uzyskał również wymagane prawem decyzje i zezwolenia (decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach, pozwolenia wodnoprawne, zezwolenia na realizacje inwestycji).

Pod pełnym nadzorem botanicznym, ornitologicznym i chiropterologicznym w lutym 2019 przeprowadzono oczyszczenie terenu z drzewostanu, w którego skład w większości wchodziła sosna pospolita w wieku powyżej 70 lat, posadzona przez leśników w okresie powojennym. Sporządzano także wszystkie niezbędne inwentaryzacje przyrodnicze oraz ekspertyzy techniczne. Teren całej inwestycji został również oczyszczony z obiektów ferromagnetycznych, które mogłyby przeszkadzać w prowadzeniu prac na lądzie i wodzie. W październiku 2019 roku podpisano umowę na wykonanie pierwszej części inwestycji, a następnie przekazano plac budowy wykonawcy.

Po roku, zaawansowanie wykonania aktualnie realizowanej umowy wynosi ok. 40 proc. Obejmuje ona budowę portu osłonowego od strony Zatoki Gdańskiej, kanału żeglugowego ze śluzą i konstrukcją zamknięć wraz ze stanowiskami oczekiwania od strony Zatoki Gdańskiej i Zalewu Wiślanego oraz oznakowaniem nawigacyjnym, budynków technicznych wraz z instalacjami, parkingami oraz punktem widokowym.

Rzeczniczka Urzędu Morskiego w Gdyni wskazała, że w ramach tej części powstanie również nowy układ drogowy, z dwoma ruchomymi stalowymi mostami o pionowej osi obrotu, które umożliwiać będą przejazd nad kanałem – pierwszym z nich, południowym będzie można przejechać już wiosną 2021, przed rozpoczęciem sezonu letniego. Obecnie prowadzone prace to także przebudowa sieci elektroenergetycznych, teletechnicznych, sieci wodociągowych i kanalizacyjnych. Na Zalewie Wiślanym budowana jest wyspa, na której składowany będzie urobek, a docelowo stanowić będzie siedlisko dla ptaków.

W związku z dużym zainteresowaniem budową, latem uruchomiono specjalne, tymczasowe miejsce postojowe, a także oznaczony punkt widokowy, z którego można obserwować, z bezpiecznej odległości, toczące się prace.

Całość inwestycji składa się z trzech części.
W ramach przetargu na realizację drugiej części 22 grudnia tego roku dokonano wyboru najkorzystniejszej oferty. Zakres prac obejmuje przebudowę istniejącego toru wodnego na rzece Elbląg w zakresie obudowy brzegów, które docelowo przejmą funkcje przeciwpowodziowe wałów ziemnych, budowę przystani niskich, ułatwiających dostęp do rzeki oraz budowę mostu obrotowego nad rzeką Elbląg w miejscowości Nowakowo, wraz ze zmianami układu drogowego.

Trzecia część, scalająca całą inwestycje, to roboty pogłębiarskie na Zalewie Wiślanym i rzece Elbląg.

Całkowita długość nowej drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej przez Zalew Wiślany do Elbląga to blisko 23 kilometry.
Samo przejście przez Zalew Wiślany wyniesie nieco ponad 10 kilometrów, po rzece Elbląg – także ponad 10 kilometrów, a pozostałe ok. 2,5 km to odcinek, na który złożą się śluza i port zewnętrzny oraz stanowisko postojowe. Kanał, jak i cały tor wodny będą miały 5 m głębokości.

źródło:PAP/zd:Urząd Morski w Gdyni: Grudzień na budowie drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską

Zobacz podobne

Wkrótce otwarcie tunelu pod Świną. Trwają ostatnie testy

AB

ORLEN: transformacja energetyczna Polski wymaga dobrej strategii 

KM

W Porcie Gdańskim Eksploatacja S.A. trwa przeładunek rur do Baltic Pipe

KM

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie