Polski Portal Morski
Aktualności

Co nowego na budowie tunelu pod Świną?

Na wyspie Uznam trwają prace, by maszyna TBM mogła rozpocząć drążenie tunelu pod Świną. Początek drążenia zaplanowano na wiosnę tego roku. W ubiegłym tygodniu kontynuowany był montaż komponentów maszyny TBM. Odbywało się to zarówno na powierzchni, tuż przy komorze startowej, jak i w jej wnętrzu.

Jednocześnie prowadzone były prace przygotowujące samą komorę. Cały czas jest ona odwadniana. Odbywają się tam też prace porządkowe. Przygotowywane są podpory pod rurociągi technologiczne, które będą niezbędne przy uruchomieniu „wielkiego kreta”. Na bieżąco organizowany jest plac budowy przy szybie startowym, gdzie znajdują się m. in. niezmontowane jeszcze elementy maszyny TBM. Poza pracami porządkowymi i konserwacyjnymi trwa utwardzanie dróg technologicznych i ciągów pieszych. Odbywają się drobne naprawy, m. in. ogrodzenia terenu budowy.

Poza tym cały czas odwadniane są wykopy – pod tunel wykonany metodą stropową i rampy dojazdowej wykonany metodą odkrywkową – na odcinkach od pierwszego do jedenastego segmentu. Trwa przebudowa i budowa sieci elektroenergetycznej średniego napięcia. Prowadzone są roboty drogowe, w tym konserwacja i utrzymywanie tymczasowych organizacji ruchu.

Kontynuowany jest montaż zakładu STP (Slurry Treatment Plant), gdzie płuczka wiertnicza (użyta w trakcie drążenia tunelu) będzie oczyszczana i oddzielana od urobku. Obecnie trwa budowa oświetlenia terenu zakładu STP.

W zakładzie prefabrykacji bez ustanku produkowane są segmenty obudowy tunelu.  Wyprodukowane elementy są następnie transportowane i składowane na placu magazynowym. W ubiegłym tygodniu odbywał się również przegląd i konserwacja instalacji elektrycznej w zakładzie.

Tymczasem po drugiej stronie Świny, na wyspie Wolin, kontynuowane jest odwadnianie komory odbiorczej TBM oraz wykonywane są piezometry. Odwadniane są też wykopy na odcinku rampy (wykonywanej metodą odkrywkową) i tunelu (wykonywanego metodą stropową) – dotyczy to segmentów R1 – R16. Trwają prace przy organizacji placu budowy. Odbywa się grodzenie i przygotowanie podłoża pod dodatkowe place składowe na terenie budowy.

Źródło: Tunel Świnoujście fot. Urząd Miasta Świnoujście/Sweco

Zobacz podobne

Przekopu Mierzei Wiślanej czy CPK nie należy wrzucać „w wojnę polsko-polską”

KM

Rosja/ Gazprom: druga nitka Nord Stream 2 zapełniona gazem, cały gazociąg w gotowości do pracy

BS

Nowelizacja Ustawy o bezpieczeństwie morskim,  nowe obowiązki względem armatorów

AZ

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie