Polski Portal Morski
Aktualności Edukacja

Konkurs grantowy „Kierunek Port – morze możliwości” rozstrzygnięty

Inauguracja tej szczególnej dla świata nauki i biznesu inicjatywy miała miejsce w kwietniu 2019 roku. Konkurs grantowy dla studentów Uniwersytetu Morskiego w Gdyni zorganizowała ich rodzima Uczelnia wraz z Zarządem Morskiego Portu Gdańsk S.A.. Gala finałowa konkursu odbyła się 15 grudnia 2020 roku w Bibliotece Głównej Uniwersytetu Morskiego w Gdyni. Szczególne gratulacje przyjmował zwycięski zespół projektowy – Seanovation. 

„Kierunek Port – morze możliwości” to nie tylko hasło przyświecające konkursowi to także idea i nasz cel. Port Gdańsk jest morzem możliwości nie tylko dla wielu firm, naszych kontrahentów, ale także dla innowacyjnych rozwiązań. Właśnie takich, jakie zaprezentowali studenci Uniwersytetu Morskiego – mówi Łukasz Greinke, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk S.A.

– Nie wyobrażam sobie, by w wyzwania, które stawia współczesna gospodarka morska, wymagające innowacyjnych, często niekonwencjonalnych rozwiązań i kreatywności, nie zostali zaangażowani studenci. W tych młodych ludziach jest potencjał, którego bardzo potrzebujemy. Dzięki takiej współpracy świata nauki i biznesu możliwy jest transfer technologii, które wpływają na dynamiczny rozwój gospodarki morskiej.

Konkurs grantowy to wspólna inicjatywa Uniwersytetu Morskiego w Gdyni i Zarządu Morskiego Portu Gdańsk S.A., który sfinansował granty na realizację projektów i nagrodę główną w konkursie.

– Morze możliwości otwiera się zarówno przed nauką, która nabiera waloru praktycznego, jak i przed biznesem, który otrzymuje nowatorskie rozwiązania oparte na wnikliwych badaniach. Korzyści są obustronne, dlatego jako Uczelnia bardzo cenimy ten rodzaj współpracy z Zarządem Morskiego Portu Gdańsk S.A. – mówi prof. dr hab. inż. kpt. ż.w. Adam Weintrit, rektor Uniwersytetu Morskiego w Gdyni.

Konkurs od samego początku budził wiele emocji, zwłaszcza wśród studentów, bezpośrednich adresatów tej inicjatywy, ale również wśród kadry akademickiej, wykładowcy UMG sprawowali bowiem opiekę merytoryczną nad zgłoszonymi do konkursu projektami.

Do finału konkursu dotarły dwa zespoły projektowe: „Młodzi Portowcy” pod opieką merytoryczną dr inż. Adama Kaizera z Wydziału Nawigacyjnego UMG oraz „Seanovation” pod merytoryczną opieką mgr inż. Mirosława Tyliszczaka z Wydziału Mechanicznego UMG. W konkursie przewidziano wsparcie finansowe na realizację najlepszych projektów w wysokości 30 tys. zł, a dla zwycięskiego zespołu dodatkowo nagrodę w postaci bonów o wartości 10 tys. zł. Odebrał ją zespół projektowy „Seanovation”, laureat konkursu.

– Radość w zespole jest ogromna, a przede wszystkim poczucie satysfakcji, że wykonana praca badawcza, przeprowadzone wnikliwe analizy, wielokrotnie powtarzane eksperymenty, przełożyły się na ten sukces – podsumowuje wynik pracy zespołu „Seanovation” jego opiekun merytoryczny, mgr inż. Mirosław Tyliszczak.

Przypomnijmy, że zespół pracował nad projektem instalacji do utylizacji wybranych odpadów organicznych ze statków metodą pirolizy niskotemperaturowej. Projekt ma nieoceniony potencjał proekologiczny, pozwoli bowiem na przetworzenie odpadów z tworzyw sztucznych czy zaolejonych wód morskich. W wyniku badań zespół uzyskał trzy produkty, w tym w szczególności olej napędowy, który może być wykorzystywany jako samodzielne paliwo albo komponent do paliwa właściwego w przypadku napędu silników o zapłonie samoczynnym.

 – Nagrodzony projekt ma duże walory praktyczne i komercjalizacyjne – ocenia prof. UMG dr hab. inż. Ireneusz Czarnowski, koordynator konkursu po stronie UMG. – Decyzja o ewentualnej komercjalizacji będzie przedmiotem dodatkowej umowy i porozumień między Uniwersytetem Morskim w Gdyni, Zarządem Morskiego Portu Gdańsk S.A. i oczywiście studentami.

Potencjał implementacyjny projektów realizowanych przez studentów Uniwersytetu Morskiego w Gdyni wysoko ocenia Kamil Tarczewski, wiceprezes Zarządu ds. Infrastruktury w Zarządzie Morskiego Portu Gdańsk S.A.: – Jestem pod dużym wrażeniem przedstawionych rozwiązań naukowo-badawczych. Widać, jak wiele pracy zostało włożonej w długi proces analiz, a potem w proces opracowania technologii. Takie projekty mają ogromny potencjał komercjalizacyjny i z pewnością będziemy o tym z Uczelnią i studentami rozmawiać. Taka zresztą jest idea konkursu – generowanie interesujących rozwiązań, które będzie można wdrożyć w gdańskim porcie.

Zarząd Morskiego Portu Gdańsk S.A. od wielu lat współpracuje ze start-upami i trójmiejskimi uczelniami. Do angażowania się w inicjatywy takie, jak konkurs grantowy, swoich studentów zachęca sama Uczelnia: – Wartością dodaną studiowania na Uniwersytecie Morskim w Gdyni jest strona praktyczna nauki, równie ważna jak zajęcia teoretyczne – mówi rektor UMG, prof. dr hab. inż. kpt. ż.w. Adam Weintrit. – Doskonałe przygotowanie merytoryczne naszych studentów do przyszłej pracy w różnych sektorach gospodarki morskiej jest możliwe właśnie dzięki kształceniu opartym na doświadczeniu i praktyce. Uczelnia posiada nowoczesne technologicznie urządzenia, laboratoria i symulatory, które pozwalają studentom kształcić się w warunkach zbliżonych do rzeczywistości w ich przyszłej pracy zawodowej.

Dr Janusz Karp, dyrektor Departamentu Edukacji Morskiej w Ministerstwie Infrastruktury, obecny podczas gali finału konkursu grantowego, zwraca uwagę na rolę, jaką w rozwoju polskiej gospodarki morskiej odgrywają Uniwersytet Morski w Gdyni oraz Port Gdańsk: – Polska gospodarka morska bez ludzi morza nie miałaby możliwości istnienia i rozwoju. Mówię zarówno o studentach i wykładowcach uczelni morskich, jak również o doświadczonych pracownikach morskich przedsiębiorstw. Dzisiejsze spotkanie nauki z biznesem łączy dwa szczególnie ważne dla gospodarki morskiej podmioty – Uniwersytet Morski w Gdyni i Port Gdańsk. Jestem dumny, że obie instytucje podejmują tak rozwojowe inicjatywy, dające szansę na rozwój naukowy i zawodowy studentom Uczelni.

Oba podmioty deklarują kolejne wspólne inicjatywy.

Źródło: Uniwersytet Morski w Gdynii

Zobacz podobne

102 rocznica Zaślubin Polski z Morzem

BS

Zbadano wietrzność i natężenie fal morskich dla projektu Bałtyk I

BS

Szef sztabu marynarki wojennej: zwiększa się obecność Rosjan na Morzu Śródziemnym, postawa Rosjan jest agresywna

AZ

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie