Polski Portal Morski
Aktualności Ministerstwo Porty

Polskie porty utrzymują stabilną pozycję mimo epidemii

W 2020 r. w portach w Gdańsku, Gdyni oraz Szczecinie-Świnoujściu przeładowano ponad 103 mln ton towarów. Obostrzenia sanitarne uderzyły w pierwszej połowie 2020 roku, jednak nie przeszkodziło to polskim portom w osiągnięciu wysokiego poziomu przeładunków.

Port Gdańsk w 2020 r. przeładował 48,04 mln ton towarów. Zespół portów w Szczecinie i Świnoujściu zanotował 31,18 mln ton. Natomiast Port Gdynia osiągnął wynik przekraczający 24,6 mln ton przeładowanych towarów, co stanowi wzrost o 2,9% r/r. Łącznie daje to 103,82 mln ton przeładowanych towarów w polskich portach morskich w 2020 roku. Wynik ten jest znacząco lepszy od prognoz uwzględniających wybuch pandemii i związanego z nią kryzysu.  

– Polskie porty obroniły ponad 100 mln ton przeładunków pomimo ogólnoświatowego kryzysu. To trzeci rok z rzędu, kiedy trzy największe terminale przekraczają liczbę niewyobrażalną jeszcze kilka lat temu. Optymizmem napawa to, że porty utrzymują wysoką pozycję i ustabilizowały poziom przeładunków – mówi wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk.

Ministerstwo Infrastruktury wraz z podległymi instytucjami realizuje inwestycje, których celem jest zwiększenie potencjału przeładunkowego polskich portów. Wartość wszystkich realizowanych inwestycji w tym segmencie to ponad 10 mld złotych. Wśród nich znajdują się między innymi: poprawa dostępu kolejowego do portów w Gdańsku, Gdyni oraz Szczecinie i Świnoujściu, modernizacja i rozbudowa falochronu północnego w Porcie Gdańsk i budowa kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną.

Natomiast zgodnie z „Programem rozwoju polskich portów morskich do 2030 roku” wartość zaplanowanych inwestycji przekroczy 15 mld złotych. Wśród nich znajdują się m.in. nowy terminal głębokowodny w Świnoujściu, Port Zewnętrzny w Gdyni oraz Port Centralny w Gdańsku. Realizacja programu inwestycji morskich pozwoli polskim portom podwoić obecne możliwości przeładunkowe i wkroczyć do europejskiej czołówki. 

Źródło: Ministerstwo Infrastruktury fot. ZMPSiŚ

Zobacz podobne

Autonomiczne pojazdy podwodne na straży bezpieczeństwa Bałtyku

BS

Zaawansowane badania geofizyczne dla farm wiatrowych Bałtyk 2 i Bałtyk 3

BS

CSOV NB320 – ekologiczny gigant dla morskich farm wiatrowych

PL

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie