Wody Polskie do 2022 roku domkną system zabezpieczenia przeciwpowodziowego Krakowa. 1 lutego 2021 r. zainaugurowano prace budowlane przy wałach przeciwpowodziowych na brzegach Wisły w Krakowie.
Roboty ruszają w oparciu o umowę podpisaną 19 stycznia 2021 r. między Państwowym Gospodarstwem Wodnym Wody Polskie Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Krakowie a firmą Skanska SA.
– Dziś rusza inwestycja tak wyczekiwana przez mieszkańców Krakowa. Dzięki rozbudowie wałów przeciwpowodziowych bez wątpienia podniesie się poziom bezpieczeństwa. Równie ważny będzie także wzrost walorów rekreacyjnych terenów nad Wisłą – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Inwestycja „Rozbudowa wałów przeciwpowodziowych rzeki Wisły w Krakowie” to przebudowa 20 km wałów na terenie trzech dzielnic Krakowa: Podgórza, Czyżyn i Nowej Huty. Inwestycja obejmie również część gminy Wieliczka. Jej realizacja pozwoli na kompleksowe zabezpieczenie przeciwpowodziowe Krakowa, w tym ochronę obiektów o strategicznym znaczeniu dla miasta i jego mieszkańców.
W ramach inwestycji powstaną:
• Odcinek 1 – lewy wał rzeki Wisły od mostu Wandy do stopnia Przewóz wraz z wałami cofkowymi rzeki Dłubni;
• Odcinek 2 – lewy wał rzeki Wisły od stopnia Przewóz do Suchego Jaru;
• Odcinek 3 – prawy wał rzeki Wisły od stopnia Dąbie do stopnia Przewóz;
Zmodernizowane wały przeciwpowodziowe będą chronić 40 tysięcy mieszkańców oraz ich mienie na obszarze 31 km².
Mają również stanowić kluczowe zabezpieczenie przeciwpowodziowe dla infrastruktury miejskiej oraz pobliskich obiektów przemysłowych. Zabezpieczą m.in. Elektrociepłownię Kraków w Łęgu, oczyszczalnie ścieków Płaszów oraz Kujawy, Zakład Termicznego Przekształcania Odpadów przy ul. Giedroycia, część urządzeń technologicznych Zakładu Hutniczego Arcelor Mittal oraz wiele mniejszych zakładów przemysłowo-usługowych położonych przy ulicach Lipskiej, Jana Surzyckiego, Rybitwy i Christo Botewa.
Inwestycja jest realizowana w ramach „Projektu ochrony przeciwpowodziowej w dorzeczu Odry i Wisły”. Planowany koszt to ponad 93 mln zł. Prace potrwają do czerwca 2022 roku. Projekt jest współfinansowany z funduszy Banku Światowego.
Źródło Ministerstwo Infrastruktury