Montaż maszyny TBM, która wydrąży tunel pod Świną jest już na końcowym etapie, prace postępują zgodnie z harmonogramem pomimo trwającej zimy. Już w marcu potężna maszyna TBM rozpocznie drążenie tunelu pod Świną.
Tunel w Świnoujściu będzie najdłuższą podwodną przeprawą w Polsce. Część podwodna będzie miała 1484 metry. Gigantyczna maszyna TBM, która ją wydrąży pod dnem Świny, ma ponad 105 metrów długości i waży 3.120 ton. Sam montaż ma zakończyć się w lutym. Potem maszyna przejdzie jeszcze rozruch technologiczny, a w marcu wystartuje.
Dziś budowę wizytował wojewoda zachodniopomorski Zbigniew Bogucki wraz z władzami miasta Świnoujście i dyrektorem GDDKiA O/Szczecin Łukaszem Lendnerem.
Inwestorem budowy tunelu pod Świną jest Gmina Miasto Świnoujście. Koszt tej inwestycji to 912 462 026,68 PLN, z czego dofinansowanie z Unii Europejskiej wyniesie 775 677 722,67 PLN. Prace zakończą się w ostatnim kwartale 2022 roku. Wykonawcą jest konsorcjum PORR/ Gülermak. Inwestorem zastępczym GDDKiA oddział Szczecin, zaś nadzór nad projektem pełni SWECO/Lafrenz.
Źródło GDDKiA Szczecin/ UM Świnoujście