Trwają testy maszyny TBM – „Wielkiego Kreta”, który niebawem rozpocznie drążenie tunelu pod Świną.
Próbne rozruchy komponentów maszyny m. in. silników, hydrauliki i techniki zostały już zakończone. Wszystkie elementy TBM są podłączone. Kończy się też montowanie rurociągów, którymi płuczka wiertnicza będzie płynąć z maszyny do zakładu oczyszczania i (oczyszczona) z powrotem. Jeszcze kilka chwil i roboty instalacyjne będą zakończone.
Trwa organizacja placu budowy przy komorze startowej – tak, by wszystko było gotowe do uruchomienia TBM. Prace prowadzone są również w rejonie rampy i tunelu. W segmencie S11 zabetonowano strop górny, a w segmencie S10 rozpoczęto wykop podstropowy. Cały czas odbywa się produkcja tubingów, które posłużą do obudowy tunelu. W zakładzie STP trwają próby i testy. Nie mniej dzieje się po drugiej stronie Świny, gdzie budowana jest komora odbiorcza – tam TBM zakończy wiercenie. Szyb jest odwadniany, podobnie jak wnętrze konstrukcji rampy dojazdowej. W rejonie segmentów R16-R4 prowadzone są wykopy, trwa niwelacja pod rozpory stałe i płyty oraz montowane jest rozparcie tymczasowe. Powstają również stropy górne i wieńce. Kontynuowane jest uszczelnianie i mycie ścian szczelinowych. Prace idą pełną parą.
We wrześniu 2022 roku wszystkie roboty związane z budową tunelu pod rzeką Świną powinny zostać zakończone. Koszt całej inwestycji to prawie 800 milionów złotych.
Źródło Urząd Miasta Świnoujście/Sweco