Tarcza maszyny TBM, która wydrąży tunel w Świnoujściu ruszyła!
Silne Pomorze Zachodnie to polska racja stanu; ta inwestycja ma ogromne znaczenie na wielu płaszczyznach, m.in. gospodarczej i kulturowej – mówił w piątek wicepremier, prezes PiS Jarosław Kaczyński w Świnoujściu na uroczystości związanej z rozpoczęciem drążenia tunelu pod dnem Świny.
Gazoport, planowany gazociąg Baltic Pipe wraz z tunelem pod Świną pokazują, czym jest racja stanu – mówił premier Mateusz Morawiecki w Świnoujściu, podczas uroczystości rozpoczęcia drążenia tunelu między wyspami Wolin i Uznam. – „Dajemy wyraz i udowadniamy, że realizacja spójnego i silnego scenariusza działań w zakresie gospodarki i infrastruktury jest możliwa i konieczna” – dodał Morawiecki.
„Na naszych oczach dokonuje się historia, spełnia się marzenie tych wszystkich świnoujścian, którzy przybyli na te ziemie po 1945 roku” – mówił europoseł PiS Joachim Brudziński podczas uroczystości rozpoczynającej drążenie tunelu pod Świną. – „My dzisiaj spełniamy marzenia naszych rodziców, naszych dziadków. Nasze pokolenie ma to szczęście, że trafiliśmy na wiarygodnych polityków, którzy dotrzymali słowa” – dodał europoseł.
Celem inwestycji jest połączenie wysp Uznam i Wolin. Obecnie z wyspy Wolin na wyspę Uznam, na której znajduje się centrum administracyjno-usługowe i dzielnica nadmorska wraz z obiektami turystyczno-uzdrowiskowymi, kursują promy pasażersko-samochodowe na dwóch przeprawach – Warszów i Centrum.
Drążenie tunelu będzie możliwe dzięki sprowadzonej z Chin maszynie o wadze ponad 3 tys. ton, długości 105 m i 13,4 m średnicy. Maszyna TBM (Tunnel Boring Machine – ang. maszyna drążąca tunel) rozpocznie drążenie tunelu na wyspie Uznam i po przejściu pod dnem Świny zakończy pracę na wyspie Wolin. Tunel w najgłębszym miejscu znajdzie się 10 m pod dnem cieśniny, która w tamtym miejscu ma 13,5 m głębokości. Gigantyczne urządzenie w październiku rozłożone na części przypłynęło do Świnoujścia. W ciągu minuty maszyna będzie w stanie wydrążyć maksymalnie sześć centymetrów tunelu. Drążąc, będzie jednocześnie układała betonowe pierścienie obudowy składające się z segmentów. Szacuje się, że na dobę ułoży średnio 5-6 takich pierścieni, czyli przygotuje ok. 10-12 metrów tunelu Inwestorem projektu jest miasto Świnoujście, a inwestorem zastępczym – Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział Szczecin. Nadzór nad projektem pełni SWECO/Lafrenz. Wykonawcą jest konsorcjum PORR/ Gulermak. Koszt budowy tunelu to ponad 912 mln zł, z czego przeszło 775 mln zł to dofinansowanie z Unii Europejskiej. Resztę miasto Świnoujście dokłada z własnego budżetu. Prace mają zakończyć się w ostatnim kwartale 2022 r.
Źródło Pap film GDDKIA Szczecin