Polski Portal Morski
Aktualności Extra Ministerstwo Technologie Ważne

Dokonuje się historia. Ruszyło drążenie tunelu w Świnoujściu!

Tarcza maszyny TBM, która wydrąży tunel w Świnoujściu ruszyła!

Silne Pomorze Zachodnie to polska racja stanu; ta inwestycja ma ogromne znaczenie na wielu płaszczyznach, m.in. gospodarczej i kulturowej – mówił w piątek wicepremier, prezes PiS Jarosław Kaczyński w Świnoujściu na uroczystości związanej z rozpoczęciem drążenia tunelu pod dnem Świny.

Gazoport, planowany gazociąg Baltic Pipe wraz z tunelem pod Świną pokazują, czym jest racja stanu – mówił premier Mateusz Morawiecki w Świnoujściu, podczas uroczystości rozpoczęcia drążenia tunelu między wyspami Wolin i Uznam. – „Dajemy wyraz i udowadniamy, że realizacja spójnego i silnego scenariusza działań w zakresie gospodarki i infrastruktury jest możliwa i konieczna” – dodał Morawiecki.

„Na naszych oczach dokonuje się historia, spełnia się marzenie tych wszystkich świnoujścian, którzy przybyli na te ziemie po 1945 roku” – mówił europoseł PiS Joachim Brudziński podczas uroczystości rozpoczynającej drążenie tunelu pod Świną. – „My dzisiaj spełniamy marzenia naszych rodziców, naszych dziadków. Nasze pokolenie ma to szczęście, że trafiliśmy na wiarygodnych polityków, którzy dotrzymali słowa” – dodał europoseł.

Celem inwestycji jest połączenie wysp Uznam i Wolin. Obecnie z wyspy Wolin na wyspę Uznam, na której znajduje się centrum administracyjno-usługowe i dzielnica nadmorska wraz z obiektami turystyczno-uzdrowiskowymi, kursują promy pasażersko-samochodowe na dwóch przeprawach – Warszów i Centrum.

Drążenie tunelu będzie możliwe dzięki sprowadzonej z Chin maszynie o wadze ponad 3 tys. ton, długości 105 m i 13,4 m średnicy. Maszyna TBM (Tunnel Boring Machine – ang. maszyna drążąca tunel) rozpocznie drążenie tunelu na wyspie Uznam i po przejściu pod dnem Świny zakończy pracę na wyspie Wolin. Tunel w najgłębszym miejscu znajdzie się 10 m pod dnem cieśniny, która w tamtym miejscu ma 13,5 m głębokości. Gigantyczne urządzenie w październiku rozłożone na części przypłynęło do Świnoujścia. W ciągu minuty maszyna będzie w stanie wydrążyć maksymalnie sześć centymetrów tunelu. Drążąc, będzie jednocześnie układała betonowe pierścienie obudowy składające się z segmentów. Szacuje się, że na dobę ułoży średnio 5-6 takich pierścieni, czyli przygotuje ok. 10-12 metrów tunelu Inwestorem projektu jest miasto Świnoujście, a inwestorem zastępczym – Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział Szczecin. Nadzór nad projektem pełni SWECO/Lafrenz. Wykonawcą jest konsorcjum PORR/ Gulermak. Koszt budowy tunelu to ponad 912 mln zł, z czego przeszło 775 mln zł to dofinansowanie z Unii Europejskiej. Resztę miasto Świnoujście dokłada z własnego budżetu. Prace mają zakończyć się w ostatnim kwartale 2022 r.

Źródło Pap film GDDKIA Szczecin

Zobacz podobne

Znamy nazwy nowych promów dla PŻM

BS

 Wiceszef MI: w przyszłym roku więcej pieniędzy na uczelnie morskie

BS

Morska energetyka wiatrowa staje się jednym z kluczowych filarów transformacji energetycznej

PL

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie