Polski Portal Morski
Aktualności Inne Porty Ważne

Zachodnia Obwodnica Szczecina. Decyzja ws. strategicznej inwestycji

Jest decyzja polityczna w sprawie strategicznej dla regionu inwestycji. Padła w Świnoujściu, a chodzi o budowę Zachodniej Obwodnicy Szczecina. Są też deklaracje kolejnych samorządów o wsparciu rządu, m.in. miasta Szczecin. Dzięki obwodnicy mieszkańcy północnych dzielnic lewobrzeżnego Szczecina na lotnisko w Goleniowie dojadą w 15 minut.

Kilka tygodni temu, minister infrastruktury zapowiedział budowę strategicznej dla regionu obwodnicy, na którą mieszkańcy regionu czekają kilkadziesiąt lat.

– W połowie bieżącego roku ogłosimy przetarg na realizację Zachodniej Obwodnicy Szczecina – oświadczył Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury, wyp. z 14 lutego.

Przez ponad 2 lata trwały prace przygotowawcze. Teraz czas na finał. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad jest w trakcie odbioru dokumentacji badań geologicznych.- Na te prace projektowe i badania podłoża otrzymaliśmy finansowanie ze strony ministra infrastruktury od roku 2018 w kwocie 24,5 miliona złotych. Są to znaczne środki finansowe – wyjaśnia Mateusz Grzeszczuk z GDDKiA w Szczecinie.



Po zatwierdzeniu tej dokumentacji będzie można już ogłosić przetargi na wykonawców poszczególnych odcinków. Szczególnym elementem będzie 5-kilometrowy tunel – wydrążony pod Odrą – łączący Police z miejscowością Święta.

– Wiemy, jaki jest ruch na wspólnym przebiegu drogi S3, S6 i S10, tam się tworzą potężne korki. Musi powstać Obwodnica Zachodnia, która będzie służyła mieszkańcom, ale też ruchowi tranzytowemu z północy na południe – tłumaczył Łukasz Lendner, dyr. oddziału GDDKiA w Szczecinie, wyp. z 14 lutego.

Kluczem do sprawnej realizacji obwodnicy ma być współpraca rządu z samorządami. To one będą musiały zadbać o drogi dojazdowe, którymi trudno dziś przejechać. Szczecin już deklaruje chęć współpracy. – To oczywiście będzie rozłożone na kilka najbliższych lat, bo choćby przebudowa ulicy Modrej i Koralowej jest zapowiedziana na początek przyszłego roku. Oczywiście Trasa Północna to jest kwestia rozpoczęcia prac mniej więcej za rok, półtora, oczywiście przy zabezpieczeniu finansowania. Także pomału te projekty, będziemy tutaj realizować i przystępować do nich – powiedział Piotr Zieliński, rzecznik prasowy miasta Szczecin ds. inwestycji.


Jak podkreśla Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, najważniejsze jest skoordynowanie działań. – Żeby nie było takiej sytuacji, że strona rządowa i Generalna Dyrekcja wybuduje Zachodnią Obwodnicę Szczecina. Natomiast prace na tych dojazdach, prace przygotowawcze będą jeszcze przez kolejne lata trwały – zaznaczył Mateusz Grzeszczuk z GDDKiA w Szczecinie.


Obwodnica pozwoli rozładować ruch ciężarowy w Szczecinie. Tiry zostaną wyprowadzone z miasta. Usprawni dojazd do Zakładów Chemicznych w Policach oraz Fabryki Polimerów oraz portu w Świnoujściu. Decyzja polityczna właśnie zapadła, a potwierdził ją w Świnoujściu – podczas inauguracji budowy tunelu – prezes Prawa i Sprawiedliwości.

– To przedsięwzięcie, bardzo ważne i musi być elementem szerszego planu. Choćby takiego, jak budowa Zachodniej Obwodnicy Szczecina, jak wiele innych przedsięwzięć, które są potrzebne na tej ziemi – powiedział wicepremier Jarosław Kaczyński, prezes PiS.

To, jak podkreślał w Szczecinie prezes Prawa i Sprawiedliwości, jedna z wielu inwestycji, które mają wzmacniać Pomorze Zachodnie przede wszystkim pod względem gospodarczym.

– To jest szczególne miejsce. Miejsce, którego musimy strzec i które musimy szczególnie mocno łączyć z pozostałymi częściami naszego kraju i umacniać na równym poziomie ekonomicznym – zaznaczył wicepremier Jarosław Kaczyński, prezes PiS.



Zachodnia Obwodnica Szczecina pozwoli na komfortowy wjazd i wyjazd ze Szczecina. Z północnych dzielnic miasta – w kwadrans dojedziemy na lotnisko w Goleniowie, a tym samym mieszkańcy lewobrzeża Szczecina znacznie skrócą trasę nad samo morze.

– Bo my się nie zatrzymujemy, my budujemy, my jesteśmy rządem, „Dobrą Zmianą”, która Pomorze Zachodnie traktuje poważnie. Obwodnica Zachodnia Szczecina jest kolejnym etapem, w trakcie już budowy tunelu – już rozmawiamy o kolejnych inwestycjach – oświadczył Artur Szałabawka, poseł PiS.

Cała obwodnica ma kosztować około 5,5 miliarda złotych.

Źródło: TVP3 Szczecin fot. GDDKiA Szczecin

Istotne wiadomości dotyczące gospodarki morskiej znajdziecie Państwo na portalu morskim Polski Morskiej https://polska-morska.pl

Zobacz podobne

Zachodniopomorskie na trzecim miejscu pod względem realizacji bonu turystycznego

AB

PGE i Ørsted zakontraktowały kablowce dla Morskiej Farmy Wiatrowej Baltica

KM

Świnoujski port liderem offshorowym w Polsce!

KM

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie