Polski Portal Morski
Leszko
Aktualności Bezpieczeństwo

Jubileusz 50-lecia 3. Flotylli Okrętów. Holownik H-3 Leszko już w służbie !

W przeddzień jubileuszu 50-lecia 3. Flotylli Okrętów, 10 marca br., w Porcie Wojennym Gdynia odbyła się ceremonia pierwszego podniesienia bandery na holowniku H-3 Leszko. To ostatnia, z trzech nowoczesnych jednostek typu B860 wcielonych do służby w 3. Flotylli Okrętów.

W uroczystości, która miała miejsce w Porcie Wojennym Gdynia, uczestniczył dowódca 3. Flotylli Okrętów, dowódcy dywizjonów, Matka Chrzestna, przedstawiciele stoczni Remontowa Shipbuilding oraz załoga holownika.
Poświęcenia bandery dokonał dziekan Marynarki Wojennej ks. kmdr Zbigniew Rećko.

Zgodnie z rozkazem Dowódcy Generalnego Rodzajów Sił Zbrojnych w sprawie pierwszego podniesienia bandery jednostek pomocniczych Marynarki Wojennej, na holowniku Leszko, o numerze burtowym H-3, została uroczyście podniesiona bandera.

„Wręczam Panu porucznikowi banderę jednostek pomocniczych MW dla holownika H-3. Niech jednostka nosi ją z honorem, a załoga służy jej wiernie” – tymi słowami dowódca 3. Flotylli Okrętów – kontradmirał Mirosław Jurkowlaniec zwrócił się do dowodzącego holownikiem por. mar. Michała Klekota. Tym samym jednostka została wcielona w skład sił Marynarki Wojennej. Od dzisiaj holownik Leszko pełni służbę w 3. Flotylli Okrętów w składzie Dywizjonu Okrętów Wsparcia, jako holownik grupowy obok bliźniaczych jednostek H-1 Gniewko i H-2 Mieszko.

Holownik H-3 Leszko proj. B 860/3 jest piątym z serii sześciu nowych holowników budowanych dla Marynarki Wojennej RP. Został zaprojektowany i wybudowany w stoczni Remontowa Shipbuilding S.A. w Gdańsku.

Kontrakt na budowę nowych holowników podpisano w czerwcu 2017 roku, a uroczystość wodowania i chrztu holownika H-3 Leszko miała miejsce 2 czerwca 2020 roku. Matką chrzestną jednostki została pani mgr inż. Hanna Szkodo – dyrektor Zespołu Szkół Morskich im. Bohaterskich Obrońców Westerplatte w Gdańsku.

Holowniki są przeznaczone m.in. do: zabezpieczenia bojowego oraz wsparcia logistycznego na morzu i w portach, wykonywania działań związanych z ewakuacją techniczną, wsparcia akcji ratowniczych, transportu osób i zaopatrzenia, neutralizacji zanieczyszczeń, podejmowania z wody materiałów niebezpiecznych. Uciąg holowników ma wynosić ponad 35 t.

Podstawowe parametry holownika proj. B 860:
·Długość całkowita: 29,20 m
·Szerokość: 10,40 m
·Uciąg: 35 t
·Załoga (osób): 10
·Wyporność: do 490 t
·Wysokość na śródokręciu: 4,95 m

System napędowy:
·Silniki główne: 2 x 1200 kW
·Pędniki azymutalne: 2 x 1200 kW

Źródło: Sekcja Prasowa 3. FO

Zobacz podobne

Rok 2020 pod znakiem ofensywy inwestycyjnej w zespole portów Szczecin-Świnoujście

Autor

Wyróżnienie dla Grupy Nurków Minerów 12. Dywizjonu Trałowców

BS

Masowiec PŻM remontowany w Morskiej Stoczni Remontowej Gryfia w Szczecinie

Autor

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie