Polski Portal Morski
Aktualności Extra Ministerstwo Stocznie Ważne

Minister Marek Gróbarczyk o najważniejszych inwestycjach

Przemysł stoczniowy jest niezwykle istotny dla rozwoju gospodarczego państwa. Poprzez programy będziemy działać tak, aby zapewnić miejsca pracy i uratować się przed kryzysem, który nadchodzi do branży stoczniowej – powiedział Marek Gróbarczyk, wiceminister infrastruktury, w audycji „Aktualności dnia” na antenie Radia Maryja.

Zima nie opóźnia prac przy budowie kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną. W środę odbyła się wizytacja budowy, m.in. drogi łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską.

– Idziemy zgodnie z terminem wykonania prac. (…) Nie mamy żadnych opóźnień. Wszystkie zaplanowane prace są zrealizowane, zarówno w zakresie budowy śluzy, jak i mostów obrotowych czy falochronów. Za chwilę ruszą prace przy budowie sztucznej wyspy na Zalewie Wiślanym – poinformował wiceminister Marek Gróbarczyk.

Budowa tunelu pod Świną jest kolejną inwestycją infrastrukturalną. Dzięki niej na stałe połączone zostaną wyspy Uznam i Wolin.

– To niezwykle istotne inwestycje. Z jednej strony na Zalewie Wiślanym otwieramy swobodny dostęp do akwenu wodnego, który w zasadzie jest ostatnim elementem w ramach integracji państwa. Z drugiej strony (po stronie Świnoujścia) otwieramy wyspę Uznam – będzie tutaj dostęp drogowy. Budowa tunelu ma niezwykle istotne znaczenie integracyjne, bo wyspa nie miała stałego połączenia. Dzisiaj faktycznie będzie miało to miejsce. Zapewniamy też swobodną i bezpieczną drogę, która wiecznie była utrudnieniem. (…) Obydwie inwestycje mają niezwykle istotne znaczenie, przede wszystkim pod kątem swobodnego dostępu – zaznaczył gość Radia Maryja.

Marek Gróbarczyk wskazał, że zapewniony zostanie „swobodny dostęp do Zalewu Wiślanego, który dzisiaj odbywa się wyłącznie przez Cieśninę Pilawską, czyli przez terytorium Rosji”.

– To ostatni akwen, który nie miał swobodnego dostępu. Bezpieczeństwo ma tutaj priorytetowe znaczenie. To jest granica Unii Europejskiej, paktu NATO, a przede wszystkim jest to granica Polski. Tunel daje w końcu możliwość swobodnego połączenia wyspy z Polską. Do tej pory, np. w przypadku wysokiej wody na Świnie, ruch mógł odbywać się tylko po stronie niemieckiej. Jedyny dostęp do wyspy był zapewniony przez Niemcy. Zrywamy z tym. Budując nowe podejście, zapewniamy integrację terytorialną, która już dawno powinna być zrealizowana – powiedział.

Pandemia koronawirusa odbija się m.in. na przemyśle stoczniowym. Jak zaznaczył wiceminister infrastruktury, „utrzymanie produkcji i miejsc pracy w stoczniach to najtrudniejsze wyzwanie, które stoi przed polskim rządem”.

– Dochodzą do nas złe informacje – co wskazują również nasze analizy – że od połowy roku nastąpi duży regres i załamanie na rynku stoczniowym. Przygotowujemy rozwiązania finansowe. Z jednej strony finansowanie inwestycji pod kątem budowy nowego doku w Szczecinie, a z drugiej strony kontynuacja programu Batory, czyli budowa promów, która zapewnia możliwości funkcjonowania polskich stoczni. (…) Przemysł stoczniowy jest niezwykle istotny dla rozwoju gospodarczego państwa. Poprzez programy będziemy działać tak, aby zapewnić miejsca pracy, by uratować się przed kryzysem, który nadchodzi do branży stoczniowej – zaznaczył wiceminister Marek Gróbarczyk.

Źródło Radio Maryja

Zobacz podobne

Świnoujście. Modernizacja terminalu promowego trwa

AB

Targi Nor-Shipping przesunięte na styczeń 2022 roku

Autor

Ćwiczenia ORP Orzeł na wodach Zatoki Gdańskiej

MZ

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie