Budowa nowej drogi wodnej przez Mierzeję Wiślaną wpłynie na rozwój portu w Elblągu. Już teraz, podczas budowy kanału, terminale elbląskiego portu są wykorzystywane do składowania i transportu materiałów do realizacji tej strategicznej inwestycji – powiedział PAP dyr. portu Arkadiusz Zgliński.
Jak poinformowało Ministerstwo Infrastruktury, budowa kanału żeglugowego przebiega zgodnie z harmonogramem; obecnie jest na półmetku.
Na budowie kontynuowane jest m.in. profilowanie skarp, prace narzutowe i roboty żelbetowe na falochronach Portu Osłonowego. Odbywa się również produkcja, dostawa oraz wykonanie betonowych elementów, służących zabezpieczeniu falochronów. W śluzie prowadzone są roboty związane ze zbrojeniem i betonowaniem oraz wykopy. W kanale żeglugowym trwa m.in. betonowanie. Prowadzone są również prace przy obu ruchomych mostach. Coraz bliżej także do zakończenia budowy budynku Kapitanatu Portu Nowy Świat. Po odmarznięciu Zalewu Wiślanego planowane są dalsze prace przy ścianie grodzy, tworzącej element sztucznej wyspy, oraz montaż ściągów oraz zasypów grodzy. Ponadto, kontynuowany jest transport kamienia hydrotechnicznego, który jest obecnie magazynowany w Porcie Elbląg, a posłuży do wzmocnienia obwiedni wyspy.
„Dostarczanie kamienia hydrotechnicznego do umocnienia sztucznej wyspy jest naszą pierwszą umową przy budowie kanału żeglugowego. Budowa nowej drogi wodnej jest już daleko zaawansowana a dla portu elbląskiego to inwestycja strategiczna”- ocenił dyr. zarządu portu morskiego w Elblągu Arkadiusz Zgliński.
„To inwestycja, która pozwoli na wykorzystanie infrastruktury portowej, na jaką miasto Elbląg wydatkowało ogromne środki finansowe. Nasze terminale są już przystosowane do transportu chociażby materiałów budowlanych, kamienia hydrotechnicznego, także innych konstrukcji stalowych”- wyjaśnił Zgliński.
Przypomniał, że port elbląski jest głównym beneficjentem budowanej nowej drogi wodnej, ale – jak podkreślił – port działał i działa w ograniczonym zakresie.
„Aby port mógł funkcjonować bezpiecznie i z pełnym wykorzystaniem potencjału musi mieć zapewniony suwerenny, niczym nie zakłócony dostęp, a takim dostępem będzie kanał przez Mierzeję Wiślaną”- wskazał.
Dodał, że kamień hydrotechniczny, który ma docelowo trafić na budowę kanału, jest już dostarczany do elbląskiego portu drogą kolejową. Obecnie, ze względu na warunki pogodowe. składowany jest na terminalach. Według Zglińskiego w ciągu dwóch tygodni kamień barkami zostanie dostarczony w miejsce docelowe.
Wskazał, że port elbląski to nie tylko port przeładunkowy dla towarów, ale też miejsce, w którym można prowadzić międzynarodową odprawę pasażerów oraz statków i promów pasażerskich. Dzięki pomocy miasta i pozyskanym środkom finansowym zbudowano terminal pasażerski a w ostatnich latach zmodernizowano nabrzeża w samym centrum starego miasta, przy bulwarze Zygmunta Augusta.
Jak podkreślił, z chwilą uruchomienia nowej drogi wodnej statki mogą wozić pasażerów do portów i marin przy Mierzei Wiślanej w części województwa pomorskiego oraz portów i przystani znajdujących się w woj. warmińsko-mazurskim, czyli w Tolkmicku i Fromborku. Dodał, że z infrastruktury mogą także skorzystać turyści z Europy Zachodniej i Skandynawii, którzy chcą płynąć w stronę Pojezierza Iławskiego, przez unikatowy w skali świata system pochylni na Kanale Elbląskim.
Źródło PAP film MI