Polski Portal Morski
Aktualności Klaster Morski Porty Ważne

Luty dał znacząco więcej ładunków w portach Szczecin i Świnoujście

W lutym br. było o 9 proc. więcej ładunków w zespole portów Szczecin-Świnoujście aniżeli w lutym ub. roku. Tym samym w 2021 roku, luty to po styczniu (+8 proc.) drugi miesiąc z rzędu z dodatnim wynikiem pod względem ilości obsłużonych przeładunków.

Pomimo pandemii koronawirusa obydwa porty są w pełni operacyjne. Statki i ładunki są obsługiwane na bieżąco, co widać w obsłużonym wolumenie. Pod tym względem liderami lutego są: ruda, zboża i węgiel. Na plusie odpowiednio o 95 proc., 51,4 proc. i 46,1 proc.  Więcej jest również drobnicy, wzrost o prawie 5 proc., w tymo 5,5 proc. więcej drobnicy promowej. Porty obsłużyły więcej aluminium, celulozy, papieru, wyrobów stalowych oraz bloków granitowych.

W porównaniu do lutego ub. roku, w lutym br. było mniej ładunków w takich grupach towarowych jak: inne masowe, paliwa i kontenery.

W sumie bilans po dwóch miesiącach br. wypada na plusie o 8,3 proc. wobec tego samego okresu sprzed roku Większe ilości towarów zauważalne są w prawie wszystkich grupach przeładunkowych. Na pierwszym miejscu z trzycyfrowym wzrostem +126,5 proc. plasuje się ruda. Kolejne miejsca zajmują: zboża +43,4 proc., węgiel +20 proc. oraz drobnica +4,5 proc.  Są też spadki. Te notują: paliwa-17 proc., kontenery -7,1 proc. oraz inne masowe -0,5 proc.

Trzeba pamiętać, że od roku porty mierzą się z nieoczekiwanym i poważnym wyzwaniem w postaci pandemii koronawirusa.  Po związanych z tym spadkami przeładunków notowanymi w drugim i trzecim kwartale ub. roku, te od jesieni 2020 systematycznie rosną wracając do poziomu z okresu przedpandemicznego. W efekcie są one realizowane na poziomie zbliżonym do planowanego. Wpływa na to uniwersalny charakter obu portów, realizujących obsługę ładunków w szerokim zakresie.

Utrzymaniu tego kierunku służą także inwestycje podejmowane przez Zarząd Portu. ZMPSiŚ SA jest jednym z największych inwestorów w regionie. Dzięki obecnie realizowanym inwestycjom porty zyskają nowe i zmodernizowane nabrzeża w rejonie Basenu Kaszubskiego i Kanału Dębickiego, dostosowane parametrami do obsługi większych jednostek, jakie będą mogły zawijać do portu w Szczecinie po zakończeniu modernizacji toru wodnego Świnoujście-Szczecin do głębokości 12,5 m. Terminal promowy w Świnoujściu będzie przystosowany do obsługi transportu intermodalnego. Tam także dzięki kolejnej inwestycji pojawi się nowy parking wraz z całym zapleczem. Rozbudowywany będzie terminal LNG poprzez budowę dodatkowego stanowiska rozładunkowo-załadunkowego do obsługi mniejszych jednostek LNG: gazowców, bunkierek oraz jednostek feederowych. Z kolei za sprawą inwestycji związanych z budową nowej i modernizacją istniejącej infrastruktury technicznej, oba porty będą bardziej przyjazne środowisku. Systematycznej poprawie ulega też infrastruktura dostępowa (drogi i kolej) łączące porty z zapleczem. Przedsięwzięciem, które z pewnością znacząco zmieni oblicze obu portów oraz wpłynie na życie gospodarcze regionu będzie głębokowodny terminal kontenerowy w Świnoujściu.

Źródło (Monika Woźniak-Lewandowska, ZMPSiŚ)

Zobacz podobne

Premier: Szczecin ze Świnoujściem staje się coraz bardziej hubem technologiczno-energetycznym Polski

AB

Święto Morza 2022 w Gdyni

BS

Trwa rejestracja na konferencję „Chroń Morze” 31 sierpnia!

KM

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie