Polski Portal Morski
Aktualności Żegluga

Kanał Sueski. Holowniki próbują przemieścić kontenerowiec

Działania mające na celu przemieszczenie 400-metrowego kontenerowca, który zablokował ruch na Kanale Sueskim, zostały wznowione w czwartek podczas przypływu. Pięć holowników pracuje nad przeciągnięciem jednostki na głębszą wodę – wynika z danych z systemu śledzenia statków.

Kontenerowiec Ever Given osiadł na mieliźnie w poprzek jednopasmowego odcinka południowego kanału we wtorek rano po tym, jak stracił zdolność manewrowania przy silnym wietrze i burzy pyłowej – poinformowały w oświadczeniu władze zarządzające Kanałem Sueskim (SCA).

Statek blokuje ruch w obu kierunkach przez jeden z najbardziej zatłoczonych kanałów żeglugowych, którym transportowane są ropa, zboża i inne towary między Europą i Azją.

W nocy ze środy na czwartek firma usług morskich GAC wydała notę do klientów, iż kontynuowane są wysiłki w celu ściągnięcia jednostki z mielizny przy użyciu holowników. Dodano przy tym, że warunki pogodowe (wiatr) i sam rozmiar kontenerowca „utrudniają operację”.

System do śledzenia statków pokazuje pięć holowników otaczających statek Ever Given i trzy kolejne zmierzające w jego kierunku. Sygnał GPS kontenerowca pokazuje jednak tylko niewielkie zmiany jego pozycji w ciągu ostatnich 24 godzin.

Kilkadziesiąt statków, w tym inne duże kontenerowce, a także tankowce z ropą i gazem oraz masowce przewożące zboże, zgromadziło się na obu końcach kanału, tworząc jeden z największych korków żeglugowych, jakie widziano od lat – zauważa Reuters. Agencja AP pisze o co najmniej 150 jednostkach, które czekają na przepłynięcie kanałem.

Przez liczący 193 km Kanał Sueski przepływa codziennie ok. 30 proc. światowego wolumenu kontenerów, a także około 12 proc. całego światowego handlu wszystkimi towarami.

Eksperci z branży żeglugowej twierdzą, że jeśli blokada nie zostanie usunięta w ciągu najbliższych 24-48 godzin, niektóre firmy żeglugowe mogą być zmuszone do zmiany trasy statków i rejsów wokół południowego krańca Afryki, co wydłużyłoby podróż o około tydzień.

Kierownictwo Kanału Sueskiego poinformowało, że mimo blokady część ładunków zdołano przemieścić na południe i że wysiłki zmierzające do udrożnienia Kanału będą kontynuowane.

Jak informuje Związek Zawodowy Pilotów Morskich statek Al Hamla, który ma dostarczyć kolejną dostawę gazu ziemnego do Świnoujścia 1 kwietnia, szczęśliwie zdążył przepłynąć Kanał Sueski przed jego zablokowaniem i właśnie wypłynął z morza Śródziemnego przez Cieśninę Gibraltarską.

Kanał Sueski otwarty został w 1869 r. i jest kluczową trasą, przez którą transportuje się ropę, gaz ziemny oraz inne towary pomiędzy Azją a Europą. Kanał został poddany renowacji w 2015 roku, tak aby mogły korzystać z niego największe statki świata. 

Żegluga Kanałem Sueskim jest uznawana za bardzo trudną, wymagającą od kapitana i załogi specjalnych kwalifikacji. Każdy statek przed wejściem do Kanału przyjmuje na pokład specjalnego pilota, znającego specyfikę tej drogi wodnej.

Źródło Pap fot. Reuters

Zobacz podobne

Nawet 10 tysięcy złotych w branży morskiej. Doradzamy, jakie kierunki wybrać

BS

Dostawy gazu ziemnego z USA zdominowały Terminal LNG w Świnoujściu

AB

Roboty i drony rewolucjonizują sektor logistyki. Mamy komentarz eksperta

KM

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie