Polski Portal Morski
Aktualności Żegluga

Rozładowanie Kanału Sueskiego potrwa do czwartku

Odkąd kontenerowiec Ever Given po sześciu dniach opuścił w poniedziałek Kanał Sueski, przeprawę pokonało już 113 statków, a do końca dnia zrobi to kolejnych 140 – poinformował Zarząd Kanału Sueskiego (SCA). Zator ma zostać całkowicie rozładowany w ciągu 3-4 dni.

Jak poinformował szef SCA Osama Rabie, 95 statków przeprawi się przez kanał do godziny 19, zaś do północy zrobi to 45 kolejnych.

We wtorek z wizytą na miejsce udał się prezydent Egiptu Abd el Fattah es-Sisi, który stwierdził, że choć utknięcie kontenerowca w kanale było niefortunnym zdarzeniem, pokazało ono ogromne znaczenie kanału.

„Nie liczyliśmy na coś takiego, ale los dał o sobie znać. Pokazało to i potwierdziło rzeczywistość i znaczenie kanału dla świata” – powiedział Sisi, który uznał akcję odblokowania przeprawy za „egipski sukces”. Prezydent zapowiedział również zakup „wszelkiego potrzebnego sprzętu”, by uniknąć podobnych zdarzeń w przyszłości.

W poniedziałek egipska państwowa agencja informacyjna SIS zażądała od agencji Reutera wycofania depeszy o tym, że po częściowym uwolnieniu kontenerowca z potrzasku statek znów został zdmuchnięty przez wiatr do pozycji w poprzek kanału. Depesza ukazała się tuż przed całkowitym uwolnieniem statku.

„Nieprawdziwe doniesienia agencji zadały moralne i materialne szkody wizerunkowi egipskich starań i interesom wielu zainteresowanych stron” – oświadczył SIS. Reuters nie wycofał depeszy.

Jednocześnie wraz z odblokowaniem kanału rozpoczęło się dochodzenie w sprawie przyczyn ugrzęźnięcia kontenerowca Ever Given. Jak dotąd podawano jedynie, że statek doznał „blackoutu”, zaś do zejścia z kursu przyczyniły się silne wiatry i burza piaskowa. Tuż po wypłynięciu z kanału, na pokład statku weszli eksperci badający możliwe przyczyny oraz ewentualne strukturalne uszkodzenia, których mógł doznać w potrzasku na mieliźnie.

Jak zauważa agencja AP, sądowe spory o odszkodowania z tytułu wypadku mogą potrwać latami ze względu na skomplikowanie sprawy i międzynarodowy zasięg: Ever Given płynie pod banderą Panamy, lecz należy do japońskiej firmy, a jego obecnym operatorem jest spółka zarejestrowana na Tajwanie.

źródło PAP, fot. TVP Info (PAP/EPA/SUEZ CANAL AUTHORITY / HANDOUT)

Zobacz podobne

MON proponuje nowelę rozporządzenia o strefie zamkniętej m.in. na Zalewie Wiślanym

KM

Port Gdańsk. Kolejne nowe miejsca postojowe dla samochodów ciężarowych

AB

Wojewoda zachodniopomorski: dziś decyzja o zamknięciu dostępu do Odry

BS

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie