Polski Portal Morski
Aktualności Ważne

Maszyna TBM wydrążyła pierwsze 100 m tunelu pod Świną

Ponad 100 m tunelu wydrążyła maszyna TBM – poinformował w czwartek Urząd Miasta w Świnoujściu. Maszyna Wyspiarka za ok. pół roku powinna przebić się pod dnem Świny.

“Na wyspie Uznam TBM Wyspiarka przebiła się już przez ścianę czołową w szybie startowym i układa kolejne pierścienie tunelu. Do czwartku 8 kwietnia zamontowano ich 71, czyli gotowych jest 116 metrów tunelu” – poinformował świnoujski magistrat.

Jak wskazano, zgodnie z harmonogramem za ok. pół roku maszyna powinna przebić się pod dnem Świny i dotrzeć na wyspę Wolin, gdzie przygotowywana jest komora do jej odbioru.

Obudowa tunelu będzie składała się z 785 pierścieni, a każdy z nich z 8 elementów. Jeden pierścień będzie ważył od 75 do 100 ton – w zależności od wielkości.

“TBM Wyspiarka może drążyć maksymalnie 6 cm na minutę, co z uwzględnieniem wszystkich niezbędnych operacji technologicznych, daje około 10 metrów na dobę. Jednocześnie ze specjalnych pierścieni układa za sobą kolejne elementy obudowy tunelu, który w przekroju kołowym i szerokości wewnątrz ma 12 metrów” – wyjaśniono.

Elementy pierścieni są produkowane w zakładzie prefabrykacji na terenie budowy.

„Bardzo ważna jest tu precyzja. Szerokość jednego nie może różnić się od drugiego o więcej niż 0,5 milimetra, w grubości o 1,5 mm, a długości o 1 mm” – powiedział, cytowany w komunikacie dyrektor kontraktu z firmy PORR, generalnego wykonawcy tunelu w Świnoujściu Piotr Flisiak.

Gotowe elementy pierścieni (tzw. tubingi) – jak wyjaśniono – są składowane na placu magazynowym, skąd w odpowiedniej kolejności przewożone są do komory startowej.

Drążenie tunelu odbywa się przy pomocy tarczy skrawającej o średnicy 13,5 m, którą przesuwają siłowniki hydrauliczne. Na przedzie tarczy znajdują się dysze wstrzykujące tzw. płuczkę bentonitową, która służy zagęszczaniu i uplastycznianiu drążonego gruntu.

“Sama płuczka jest dostarczana do maszyny z zakładu separacji jednym z rurociągów. Kolejnym, płuczka już z wydobytym urobkiem, wraca do zakładu. Tam, poprzez system sit i hydrocyklonów, jest czyszczona, oddzielana od urobku. Dzięki temu może być wykorzystana wielokrotnie” – wskazano. Na terenie inwestycji, na wyspach Uznam i Wolin, toczą się także inne prace, m.in. przebudowa i budowa sieci uzbrojenia terenu, a także roboty drogowe – ziemne: profilowanie, uzupełnienie i zagęszczanie podłoża pod przyszłą drogę DK 93 oraz DD 1.

Po drugiej stronie Świny, na wyspie Wolin, większość prac koncentruje się w rejonie komory odbiorczej oraz rampy tunelu. W segmentach od R1 do R16 prowadzone są roboty ziemne i konstrukcyjne. Ponadto, jak poinformowano, podobnie jak na wyspie Uznam trwa przebudowa i budowa sieci uzbrojenia terenu: sieci gazu średniego ciśnienia, sieci elektroenergetycznych średniego i niskiego napięcia, sieci teletechnicznych oraz sanitarnych.

Maszyna TBM (Tunnel Boring Machine – ang. maszyna drążąca tunel), której nadano imię Wyspiarka, rozpoczęła drążenie tunelu na wyspie Uznam na początku marca br. Po przejściu pod dnem Świny zakończy pracę na wyspie Wolin. Tunel w najgłębszym miejscu znajdzie się 10 m pod dnem cieśniny, która w tamtym miejscu ma 13,5 m głębokości.

Gigantyczna maszyna o wadze ponad 3 tys. ton, długości 105 m i 13,4 m średnicy, powstała w Chinach. W październiku rozłożona na części przypłynęła do Świnoujścia; została rozładowana i przewieziona na plac budowy obok komory startowej na wyspie Uznam.

Według świnoujskiego magistratu, będzie to najdłuższa przeprawa podwodna w Polsce: 1484 metry tunelu drążonego maszyną TBM, natomiast z odcinkami tunelu wykonanego metodami stropowymi cały tunel będzie miał długość 1780 metrów.

Inwestorem projektu jest miasto Świnoujście, a inwestorem zastępczym – Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział Szczecin. Nadzór nad projektem pełni SWECO/Lafrenz. Wykonawcą jest konsorcjum PORR/ Gulermak.

Koszt budowy tunelu to ponad 912 mln zł, z czego przeszło 775 mln zł to dofinansowanie z Unii Europejskiej. Resztę miasto Świnoujście dokłada z własnego budżetu. Prace mają zakończyć się w ostatnim kwartale 2022 r.

Źródło PAP Fot. UM Świnoujście

Zobacz podobne

Praktyki morskie 2020 inne niż zwykle

Autor

122 dostawa LNG do Terminalu LNG w Świnoujściu

AB

Wody Polskie: podpisana umowa w ramach zintegrowanego projektu LIFE

Autor

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie