Polski Portal Morski
Aktualności Bezpieczeństwo Stocznie

Hensoldt UK dostarczy radary nawigacyjne do seryjnych Kormoranów II

9 kwietnia spółka Hensoldt UK poinformowała, że dostarczy nawigacyjne stacje radiolokacyjne do budowanych niszczycieli min projektu 258 Kormoran II – ORP Albatros i ORP Mewa budowanych w stoczni Remontowa Shipbuilding z Gdańska

Hensoldt UK Ltd., do 2017 r. Kelvin Hughes, spółka zależna Hensoldt AG, wyprodukuje stacje radiolokacyjne Mk11 SharpEye na pasmo X (nowe oznaczenie I). Radary te zostaną zintegrowane w ramach mostków nawigacyjnych dostarczonych przez kanadyjską firmę OSI Maritime Systems, której krajowym partnerem jest PGZ Stocznia Wojenna Sp. z o.o. w Gdyni. W obu przypadkach – radarów pasma X i zintegrowanych mostków nawigacyjnych – Albatros i Mewa będą się różniły od prototypowego ORP Kormoran, którego wyposażono w urządzenia komercyjne firmy Raytheon Anschütz GmbH.

Półprzewodnikowe radary Kelvin Hughes Mk11 SharpEye będą pełniły funkcje nawigacyjne i dozoru powierzchniowego. Urządzenie jako pierwsze w swojej klasie otrzymały tranzystory wytworzone w technologii azotku galu (GaN). Radar wykorzystuje efekt Dopplera do określenia prędkości kątowej celu, co pozwala na odseparowanie fałszywych ech od rzeczywistego obiektu, nawet niewielkich rozmiarów, takich jak łodzie czy peryskopy zanurzonych okrętów podwodnych (obiekty o powierzchni rozproszenia radiolokacyjnego rzędu 0,5 m2 stacja wykrywa z kilku mil morskich). Zdolność ta przyczynia się do zwiększenia bezpieczeństwa żeglugi i usprawnienia wykonywania zadań operacyjnych. SharpEye cechuje też niska moc szczytowa (do 300 W), zmniejszająca prawdopodobieństwo przechwycenia przez systemy walki elektronicznej nieprzyjaciela. Konstrukcja radaru jest lekka i niekorodująca, ponieważ do produkcji zastosowano włókna węglowe. Ponadto magnetron nie wymaga konserwacji w toku eksploatacji.

Stacje radiolokacyjne serii SharpEye są używane przez ponad 30 flot wojennych i straży wybrzeża świata. W przypadku Marynarki Wojennej RP będą to ich pierwsze egzemplarze.

źródło ZBIAM

Zobacz podobne

Rozmowy ministrów ds. transportu Polski i Słowenii

AB

Wyprawa ZODIAK II – pomiary w rejonie wraku domniemanego s/s KARLSRUHE

AB

PŻM: duży popyt na jeziorowce

Autor

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie