Polski Portal Morski
Stocznie Żegluga

ORP ISKRA został odholowany do Stoczni Wojennej

Dziś rano dwa holowniki Marynarki Wojennej (H-3 LESZKO i H-7) wyprowadziły stojący od dawna bezczynnie w Porcie Wojennym żaglowiec ORP ISKRA do Stoczni Wojennej. Najprawdopodobniej okręt wymaga remontu. Jako że nie jest klasyfikowany w Polskim Rejestrze Statków niemożliwe jest jednak sprawdzenie, czy jest to przewidziany planowo remont klasyfikacyjny.

ISKRA to okręt szkolny polskiej Marynarki Wojennej, konstrukcja światowej sławy „ojca” żaglowców inż. Zygmunta Chorenia, trzymasztowa barkentyna projektu B79/II, młodsza siostra Pogorii (B79/I). Jej budowę rozpoczęto w Stoczni Gdańskiej im. Lenina w 1981 roku, w następnym roku w sierpniu weszła już do służby. Oznaczona jest numerem burtowym 253, o czym pewno mało kto wie.

ISKRA wchodziła początkowo w skład grupy szkolnej Wyższej Szkoły (od 1987 Akademii) Marynarki Wojennej. Grupa ta istniała do 1995 roku, kiedy to została rozformowana, a ISKRĘ wcielono do nowo powstałej grupy okrętów szkolnych dywizjonu Okrętów Szkolno-Badawczych w 3 Flotylli Okrętów w Gdyni, przekształconej w czerwcu 2006 w dywizjon Okrętów Wsparcia. Od tej pory żaglowiec podlega dowódcy dywizjonu zabezpieczenia hydrograficznego (!!!).

Czasy świetności ISKRY przypadają na okres minionego wieku. Obecnie można odnieść wrażenie, że żaglowiec szkolny jest Marynarce Wojennej zupełnie niepotrzebny. Trudno więc zobaczyć ISKRĘ pod żaglami, choć posiada ich aż 24, które stosować może w różnych zestawach. Gdyby chciała, mogłaby przy sprzyjających wiatrach (do 4°B) żeglować z zestawem podstawowym 16 żagli o łącznej powierzchni 958 m². Zamiast tego porusza się zwykle, jeśli w ogóle, używając napędu mechanicznego. Służy jej do tego silnik wysokoprężny Volvo Penta D9MH o mocy 355 KM (261 kW), który napędza jedną śrubę, co pozwala uzyskać prędkość 9 węzłów.

Dzisiaj jednak silnik mógł milczeć, dwa holowniki poradziły sobie z ISKRĄ bez trudu.

źródło: naszbałtyk

Zobacz podobne

Remontowa Shipbuilding S.A. gotowa do budowy nowych Kormoranów

KM

Komunikat Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Szczecinie dotyczący żeglugi

BS

Statki wycieczkowe wracają do oleju napędowego

BS

Zostaw komentarz

Ta strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić Twoją wygodę. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej

Polityka prywatności i plików cookie